Som en del i arbetet med att tillgängliggöra juridiken för alla och utmana gamla strukturer i en bransch som hamnat på efterkälken i digitalisering, lanserar legal tech-bolaget Lexly nu en ny kostnadsfri tjänst.
“Trygghetskollen” är en extra service till kunder som vill försäkra sig om att de använder sitt juridiska dokument i rätt syfte och på rätt sätt.
Sedan 2004 har legal tech-pionjären Lexly erbjudit privatpersoner och företag digitala avtals- och rådgivningstjänster online. Idag erbjuder alla Sveriges stora banker Lexlys juridiska tjänster till sina kunder och hittills har Lexly hjälpt fler än 360 000 kunder med sina juridiska behov.
Genom att prata kring juridik på ett sätt som gemene man förstår och erbjuda juridiska tjänster till transparenta priser vill Lexly ta bort de trösklar som många upplever när de står inför att ta tag i sina juridiska behov.
Att juridikbranschen hamnat på efterkälken i digitaliseringen är ingen hemlighet, något som dels beror på gamla strukturer men även en osäkerhet hos de som ska nyttja tjänsterna, menar Linda Ljunggren Syding, jurist på Lexly.
– Efter att ha jobbat med juridik i över 20 år vet jag att många drar sig för att ta tag i sitt juridiska behov just för att det känns svårt och dyrt. Att dessutom skriva avtal själv online kan ibland ses som en risk, särskilt bland en äldre målgrupp, eftersom man är rädd för att avtalet inte innehåller det som lagboken säger att det bör. Juridik är ett komplext område och där vill vi få människor att förstå att genom att använda digitala tjänster får man inte bara tillgång till juridiken på ett kostnadseffektivt sätt, man får också en bra förståelse för vad avtalet faktiskt innebär, säger Linda.
Lexlys onlinetjänster bygger på en kombination av smart teknologi och juridisk kompetens. Kunden går igenom ett digitalt flöde som genererar ett avtal anpassat efter människor Det är människorna som är viktiga!behov. Hela tekniken och utfallet av flödena är kvalitetssäkrade av jurister och resultatet blir ett individanpassat avtal. Många kunder har redan upptäckt tjänsten med hög kundnöjdhet. Men nu lägger alltså Lexly till en extra service i Trygghetskollen. När ett privatavtal är färdigställt får kunden ett erbjudande om att bli uppringd inom 24 timmar för att få bekräftat att avtalet används på rätt sätt och i rätt syfte.
– Med vår nya tjänst Trygghetskollen vill vi få fler kunder att våga skapa avtal själva online och att de ska känna sig trygga med att det individanpassade avtalet de skapar också skrivs och regleras efter hur de har tänkt det. Våra tjänster har alltid varit juridiskt korrekta, men vi har genom åren förstått att man ibland också tycker att det är skönt att en människa bekräftar det. Vi vill att alla ska ha möjligheten att enkelt och till en rimlig peng kunna skaffa sig en juridisk trygghet, säger Ann-Charlotte Baudin, CMO på Lexly.