Digital annonsering ger värdefulla kunskaper även i finansbranschen

Det händer saker snabbt och omvälvande i den digitala världen. Jag har arbetat inom media med digital annonsering i större delen av mitt yrkesliv, men har aldrig någonsin kommit i kontakt med så många som intresserar sig för vad annonseringen kan bidra med som idag.

Digital annonsering har med hjälp av big data och snabba analyser blivit hett, och är idag inte bara ett nödvändigt spår för marknadsavdelningen i mediemixen. Idag sker dialogen även med CTO:s, affärs- och produktutvecklare och retail. Digitaliseringen väver samman organisationen och data används och gör nytta i flera led.
Marknadsföring och i synnerhet digital annonsering kan bli en nyckelresurs för  försäljning inom finansbranschen om man förstår affärslogiken; att säljare, marknadsförare, affärsutvecklare

 Magnus Johansson, Nordenchef, Rocket Fuel
Magnus Johansson, Nordenchef, Rocket Fuel

och ledning ser kampanjen ur ett affärsperspektiv och ser att det handlar om så mycket mer än enbart reklam. Annonserna är del av ett ekosystem, har alltid varit. Skillnaden mot igår är att idag kan vi få ut data från hur kampanjerna uppträder som direkt kan göra nytta i andra delar av organisationen – exempelvis för sälj, lager och butiker.

Det här området av annonsering kallas programmatisk annonsering. Det bygger på att kunna hantera enorma mängder data (big data), för att förstå vilken data som är relevant för just din kampanj mot respektive potentiell kund. I stället för som tidigare när man använde människor för att i efterhand försöka förstå vad som var relevant för kampanjen så används idag artificiell intelligens som kontinuerligt lär sig och realtidsanalyser, innan själva annonsplaceringen köps.

Annonsering som bygger på vad vi gjort och sökt på nätet har funnits en tid. Men skillnaden mot gårdagens användargenererade annonser, är att träffsäkerheten idag med automatiserade annonser blir betydligt säkrare och tillbaka-data mycket mer relevant. Det går inte att jämföra klumpiga annonser som låtsas känna konsumenten med de träffsäkra annonser med betydligt större noggrannhet som man får ut från de plattformar som finns idag. Annonseringen får på så sätt större relevans och med fler konverteringar och utfall från kommande kampanjer.

Annonssystemen kan integreras med CRM- och affärssystem för både online, men även off-line transaktioner, och på så sätt kan man dra nytta av all data som samlats in från.

Svarsdata kan fånga upp tidiga signaler från hur kampanjerna tas emot. Data kan användas både för att utveckla annonsernas innehåll och mot vilka målgrupper där man ser störst effekt. Digitala kampanjerna kan också vägleda på vilka andra platser (även de icke-digitala) där försäljningen kan ge störst effekt. Tidig beteende-data från kampanjerna kan ge värdefullt underlag både inför lagerhållning, hur säljorganisationen bemannas och hur säljfönster organiseras.

Det också möjligt synka försäljningsdata med annonseringen – det görs idag. Så kunderna exponeras för de kampanjer och budskap där det är god sannolikt att det kan blir en affär.

Rätt implementerat och med generös återkoppling av data från de självlärande plattformarna till andra delar i marknads- och försäljningsorganisationen kan programmatisk annonsering visa sig vara en guldgruva.

Annonssystemen blir på så sätt som ett slags kontinuerliga omvärlds- och marknadsundersökningsplattformar som ger dig omedelbart återkoppling utifrån beteenden och konverteringar. De ger dig möjlighet att förbättra och anpassa dina produkter och tjänster. Det ger dig möjlighet till bättre och smartare försäljning online.