Dataskyddslagen GDPR, som infördes för fem år sedan, är ett bra exempel på att det finns ett strukturerat sätt att jobba med digitalisering, digital acceleration.
Det ger bättre förutsättningar för många företag att löpande ta hänsyn till att innovationer, som generativ AI, ändrar förutsättningarna för bland annat hantering av personuppgifter.
GDPR-förordningen, som fyller fem år i år, har länge blivit kritiserad för att inte vara tillräckligt stark. Med nya lagförslag på bordet och rörelser för att strama åt regleringen kommer företagen förmodligen snart ha strängare standarder och riktlinjer att följa i framtiden. Nu när vi nu står inför en ny teknikera har företag och myndigheter dessutom den svåra uppgiften att hitta rätt balans mellan integritet och innovation. Det gäller att hitta en mellanväg som gör att båda kan existera i harmoni.
”Digital transformation” har varit i ropet det senaste decenniet. Jag tror att det nu är överspelat och har sedan länge inte någon koppling till företagens behov och – vilket är avgörande – oundvikliga marknadsförändringar. Ny teknik, som ChatGPT, innebär exempelvis nya utmaningar för integriteten och gör att uppgiften än svårare.
I stället för att göra en total översyn av verksamheten bör organisationer välja ett mer iterativt tillvägagångssätt: ”digital acceleration”.
Digital acceleration möjliggör ett mer flexibelt sätt att löpande arbeta med digitalisering som tar hänsyn till långsiktigt strategiskt tänkande och även förändringar i regelverk, som det vi ser nu.
Om man tillämpar digital acceleration på GDPR ger det ledare möjlighet att skydda sina organisationer samtidigt som de kan förnya sig med större flexibilitet – en viktig utmaning när det gäller att minska risker och säkerställa efterlevnad. I takt med att människor blir mer medvetna om sina personuppgifter har företagen ett ansvar gentemot sina kunder, anställda och andra intressenter att fatta beslut med integriteten i åtanke. Att inte prioritera detta är inte bara en risk för efterlevnad och ekonomi, utan även en betydande risk för företagets rykte.
Även om det finns en naturlig oro för integriteten i samband med tekniska framsteg som AI, kan vi se att dessa innovationer används som en del av lösningen. Digital acceleration tror jag klart underlättar och gör det mer naturligt att löpande se vilka möjligheter som finns, vilket ger fler fördelar, inklusive ökad säkerhet kring hantering av personuppgifter.
Av Philip Carl, Nordenchef på Endava