Leta inte efter pengar, leta efter partners istället
Hem FÖRETAG Leta inte efter pengar, leta efter partners istället

Leta inte efter pengar, leta efter partners istället

Publicerat av: Redaktionen

Att börja en ny omgång är en typisk tävling för nystartade företag.

Och många företag glömmer långsiktiga utsikter, vilket minskar fokus på kommunikation med investerare efter att de fått finansiering.

Att samla in pengar från en investerare är ett viktigt steg, men inte mindre viktig process är utvecklingen av högkvalitativa relationer i framtiden, vilket gör det möjligt att skapa effektiva band i företagets utveckling.

Nyligen har värdet av att locka smarta pengar ökat, men det är viktigt att förstå att smartheten i detta fall inte bara är investerarens kapacitet utan också proaktiviteten hos startteamet som syftar till att få maximal nytta av potentiella erbjudanden. Relationer med investerare och rapportering är viktiga komponenter i en kommunikationsstrategi för stora företag. För ditt nystartade företag är det viktigt att denna strategi fastställs från början. Vi kommer att titta på varför investerarrelationer är viktiga och vilka resultat du kan förvänta dig om du bygger upp dem på rätt sätt.

Vi börjar med smarta pengar

Genom att attrahera investeringar får du inte bara kapital, utan bildar också en cap-tabell där du fördelar en del av din verksamhet till varje investerare. Nu är du i en båt med dem. Försök att inte låta er vägledas av principen om lättförtjänta pengar, utan av partnerskapsprincipen. Din ideala investerare är någon som framför allt förstår vad du gör. För det andra finns det möjligheter till utveckling baserat på din erfarenhet. Detta är de principer som Sigma Software Labs baserar sin investeringsstrategi på. Vi fungerar inte som ett klassiskt venture företag, men väljer bara de företag där vi omedelbart ser korrespondensen mellan det ursprungliga beslutet och vår potential. Våra portföljbolag får tillgång till etablerade kontakter genom rätt positionering av våra affärslösningar: från den första direkta introduktionen till vår medverkan i förhandlingsprocessen.

Var Ärlig

En öppen dialog förenklar många komplexa frågor, även när det gäller affärer. Kvaliteten på våra relationer är direkt beroende av din öppenhet gentemot investerarna. Var ärlig från början: i siffror, planer och förväntningar. En investerare försöker alltid minimera sina risker, så de vill förstå din globala affärsvision och dina framtidsplaner för att regelbundet kunna jämföra förväntningar med verkligheten.

Glöm inte bort formaliteterna

Även om du har dussintals möten med potentiella stiftelser, ta dig tid att kort sammanfatta mötet och skicka ett meddelande, oavsett resultatet av diskussionerna. Du kommer inte ha en andra chans att göra ett första intryck. Använd varje samtal till din fördel, samla kontakter och avsluta varje diskussion på ett positivt sätt.

Leta inte efter pengar, leta efter partners iställetOm ni har kommit överens om nästa steg är det alltid lämpligt att skicka ett byråkratiskt meddelande, oavsett hur varmt ert samtal har varit. Formalisera överenskommelserna och sammanfattningen av diskussionen för att förhindra meningsskiljaktigheter och konflikter orsakade av tidsbrist; se till att du har nått en gemensam åsikt om detaljerna. En kort uppföljning hjälper dig att: förbereda en att göra-lista, definiera roller och fastställa tidsfrister, även om du missade några punkter under samtalet. Förlita dig inte på ditt minne: det är alltid lättare att bara titta på informationen i ett e-postmeddelande.

Investeringsuppdatering

För att återuppbygga partnerrelationer är det viktigt att alltid hålla kontakten. Håll dina investerare uppdaterade om aktuella frågor. Forma din kommunikation baserat på regelbundna uppdateringar av investeringsinformation och utveckla en mycket omfattande struktur för breven. Låt oss säga att du skickar uppdateringar varje månad. I detta fall är syftet med varje brev att lämna ut information på ett sådant sätt att läsaren inte behöver söka efter tidigare uppdateringar och ställa frågor som kan relateras till den mottagna informationen. Definiera regelbundna indikatorer och visa deras dynamik under de senaste perioderna så att jämförelser hamnar på samma bokstav och ger en tydlig bild av sakernas tillstånd. Ge grundläggande resultat och planer för de kommande månaderna.

Be om hjälp

Om du inte har gjort ett misstag med valet av en investerare som har erfarenhet och potential att expandera ditt företag, var inte rädd för att vända dig till honom för hjälp och råd. I värsta fall kan de vägra. Men är detta verkligen ett så stort problem? Om du kontinuerligt håller dina investerare uppdaterade om sakernas tillstånd bör de verkligen se det arbete du gör. Och det är okej att be dem om råd när du verkligen behöver det. Dessa personer är också intresserade av ditt företags framgång. Dessutom finns det en chans att din investerare är en erfaren företagare, som redan har behandlat ett liknande problem. Hans råd kommer att spara dig tid och resurser.

Var proaktiv

Investeraren tillhandahåller finansiella resurser, men det är grundarteamet som ansvarar för hur de används och för det slutliga resultatet. Det är därför som grundarteamet är ett avgörande kriterium i ett tidigt skede. Smarta pengar är inte ett magiskt recept. Det är fel att anta att du har hittat en ny drivkraft för projektet när du lockar en stark investerare. Teamets ansvar är att lära sig om investerarens förmågor, skicka en detaljerad förfrågan och driva de efterföljande möjligheterna självständigt.

Sigma Softwares kund- och partnernätverk omfattar mer än 200 B2B-kontakter, och detta räknar inte med personliga kontakter från företagets ledning och liknande. Att försöka hitta potential bland dem för varje portföljstart utan en detaljerad plan är som att söka efter en nål i en höstack. Utan tvekan händer perfekta matchningar när vi ser ett affärsfall och ger det till startteamet för övervägande. Men när vi får ett högkvalitativt sammanfattning och en detaljerad beskrivning av kunden (affärsområde, företagsstorlek, plats osv.), förenklar det omedelbart uppgiften och påskyndar processen. En proaktiv hållning är inte bara ett plus för företagets utveckling, utan också ett stort plus i ditt förhållande till investeraren, eftersom det understryker ditt engagemang i produktutvecklingen och ökar en tro på ditt företags framgång.

Många framgångshistorier bygger främst på principer om partnerskap. Det räcker inte att bara tro på det, du måste stärka relationen mellan dig och investeraren. Håll investeraren engagerad, ge återkoppling, dela med dig av dina framgångar och utmaningar, väj inte för ansvar och ta initiativ. Att skapa en effektiv relation med en investerare bör vara en standard del av din kommunikationsstrategi.

Dariia Yaniieva, Investeringsdirektör, Sigma Software Labs

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy