Under flera år så har funktionalitet och stabilitet varit ledord när det kommer till företagsanpassade lösningar och produkter.
Detta har mer eller mindre gällt över alla områden från kontorslösningar till enheter som används på fältet. Men nu står vi inför lite av en ny era, en era där design och möjlighet att personifiera eller anpassa vår miljö och våra arbetsredskap baserat på vem just du, eller jag är.
Grunden för denna svängning hittar vi den grupp ungdomar som lite slentrianmässigt gått under samlingsnamnet millennials eller Generation Y. Vi skulle dock vilja ta detta ett steg längre och säg att det är först med Generation Z eller post-millennium generationens yrkesgrupper som denna förändring verkligen börjat få genomslag.
Sociala medier en del av DNA
Där generation Y var uppvuxna med Internet och datorer i alla dess format så har generation Z blivit ett med en ständigt uppkopplad och ansluten värld där smarta mobila enheter och sociala media i en snabbt växande skara har blivit en stor del av våra liv och en lika viktig del av vardagen som kaféer eller andra fysiska mötesplatser.
Vi tenderar att dela och posta i det närmaste allt, direkt när det händer och att ha ett fortlöpande, levande flöde har blivit viktigt både för oss som individer men faktiskt även för flera arbetsgivare som numera kontrollerar bland annat kontaktnäten via denna typ av media.
Går vi tillbaka några år så hette det ”-syns man inte så finna man inte”. Detta ”syns” har under senaste året höjts inte bara ett steg utan snarare en hel trappa med steg och vi ska synas, både som företag och privatpersoner. För om vi inte höjer nivån så kommer vi snabbt att drunkna och försvinna i det ständigt växande mediaflödet, som en droppe färg som släpps i en flod. Nej det krävs numera tonvis av färg för att den ska märkas i mängden.
Rätt produkt och personal ger mervärde
Detta är även grunden till att det vi ska visa upp måste vara något extra, något designat som utmärker sig och sticker ut från mängden. Lyckas vi med detta så kommer det vi publicerar att leva länge samt få ett bredare och större genomslag över flera områden. För precis som vågor som fortplantar sig på havet gör även rätt social spridning, du publicerar något för din vängrupp som sedan sprids till deras grupper och nästas grupper och så vidare.
Vad är då rätt produkt, tjänst eller lösning? Det finns så klart inte något rätt svar på detta utan det bestäms till stor del av användaren själv. Men det finns även en del som har en allt större inverkan på rätt eller fel. Även denna del är direkt kopplad till sociala media. Går vi tillbaka en dryga fem år så var det till stor del traditionell marknadsföring och reklam som gällde. Idag ser denna bild helt annorlunda ut och vi tar allt mer intryck av personer som del äldre generationen kanske inte alls känner till. Vi tänker här på alla ”Nya” Youtubers, Instagrammare, twittrare, snapchattare med flera. Personer som av en eller annan anledning nått en viss spridning över dessa, eller andra, sociala media. Det dessa gör, visar eller använder har fått en snudd på ofattbar genomslagskraft i alla led.
Var unik
Att vi är på väg in i lite av ett designbaserat paradigmskifte får vi även bekräftat under ett kort möte med Forresters Bobby Cameron som säger att massproduktionens tid inom många områden är till ända. – Tillverkare måste i allt högre grad ta fram produkter som sticker ut från mängden, produkter som gör att användaren blir unik. Hur detta sedan ska uppnås beror på produkt eller tjänst och det kan vara så pass enkla saker som möjligheten att via en 3D skrivare göra egna anpassningar eller varför inte printa ut ett hologram i glas-locket till en bärbar dator, säger Cameron.
Arbetsplatser som bemanningsföretag
Nu är det inte bara produkter och tjänster som ska vara unika och utmärkande utan vi ser även samma trend inom företagen. Under senare år så såg vi en början med öppna landskap utan fasta platser där medarbetare sitter på den palts som passar bäst för stunden. Även detta synsätt är nu på väg mot nästa nivå där denna öppna, flexibla lösning kombineras med mer design och karaktär som på ett eller flera sätt utrycker företagets stil och vision.
Genom denna förändring så kommer arbetsplatserna i sig att vara ett starkt bidragande skäl till att nya medarbetare väljer just ditt företag. Det kommer att bli en plats som andra, kommande medarbetare, ser och lockas till på ett helt annat sätt än lön och förmåner. När vi når denna nivå så kommer även arbetsplatsen att på flera sätt agera lite av bemanningstjänst åt ditt företag.
Oavsett om det gäller kontoret eller enheterna och tjänsterna som du och ditt företag använder så är det dags att börja fundera på hur ni har det och vad ni erbjuder era medarbetare. För tillverkare så kommer övergången till mer unika, designade och personifierade lösningar och produkter att behöva påskyndas på precis samma sätt som vi gått från ett analogt till digitalt samhälle.