Den digitala världen efter covid

Det här året har varit det märkligaste året någonsin. Pandemin har påverkat oss alla. På ett eller annat sätt. Men hur har IT-branschen påverkats.

Den digitala världen efter covid 1AI har varit på allas läppar under en längre tid men under pandemin har artificiell intelligens spelat en signifikant roll för vårdbranchen. Anslutningsmöjlighet och säkerhet har länge varit viktigt och det särskilt i år när så många människor tvingats att arbeta hemifrån. Kommer 2021 att innebära ”tillbaka till det normala” eller har pandemin förändrat vårt sätt att arbeta för alltid? Det är med den frågeställningen Huawei Enterprise går in i websändningen Next 2020. IT-kanalen har sett programmet.

Catarina Rolfsdotter-Jansson leder sändningen och inleder med att ställa nämnda öppna frågor. Hennes första gäst Kjell A Nordström – forskare och expert på multinationella företag och global business samt författare till boken The Corona express – menar att pandemin på en och samma gång tvingat oss att gå tio år framåt i tiden samtidigt som den kastat oss tjugofem år bakåt. Hans bild är att den globalisering som pågått sedan WW2 fick ett abrupt stopp när corona slog till och att det kommer att dröja innan vi är tillbaka på samma nivå i ett globalt perspektiv beträffande resande, affärer, transporter etc. samtidigt som vi kommer att fortsätta dela mjuka varor såsom information och musik.

Vi har, enligt Nordström, med tvång kastats in i ett mer digitalt arbetssätt. Att globaliseringen stannar av kommer att leda till att vi får delvis regiontypiska tekniska lösningar istället för globala. På samma sätt som marknadsekonomi idag ser olika ut i olika delar av världen eftersom en minskad globalisering kommer att föda och uppmuntra ”lokala teknoligiska dialekter”.

Här i Norden är vi teknologiskt robusta, menar Nordström. Vidare är vi långt framme vad beträffar kvinnors plats i näringsliv, akademiska studier och teknologisk kompetens. Något som inte har bromsats av pandemin.

René Rasmussen, Enterprise director från Danmark, är programmets andra gäst. Han är enig med Nordström om att företag som väntat och avvaktat lite med att gå all in digitalt i sina arbetssätt, tidigare hade man digitala strategier men under 2020 blev framtida strategier plötsligt samtida arbetssätt. Folk sitter inte längre tillsammans när de bedriver utvecklingsarbete, när de har möten och de möter inte längre sina kunder fysiskt.

Rasmussen säger att det nu är tydligt att företag investerar i infrastrukturer som supportar uppkoppling, samarbetsverktyg och inte minst säkerhet – som blir extra viktig att tänka på när de anställda inte längre sitter i den säkra och kontrollerade miljö som kontoret är utan i sina hem. Företagen måste ha säkra lösningar som garanterar att information stannar där den ska stanna.

Rasmussen lyfter också ledarskap. Ett fungerande ledarskap idag måste bygga extra mycket på tillit. Tanken ser-jag-inte-mina-anställda-så-kan-jag-inte-vara-säker-på-att-de-arbetar fungerar inte i en situation där en stor del av ett företags anställda arbetar någon annanstans än på sin faktiska arbetsplats.

När det gäller möjligheten att faktisk ta sig ur pandemin ser Rasmussen tydligt att Huawei har bidragit med lösningar som har underlättat arbetet i vårdsektorn samtidigt som man arbetat fram lösningar för att assistera människor så att de kan arbeta så normalt som möjligt under pandemin. Det handlar således om två sidor av myntet. Att klara sig under rådande pandemi och att ta sig ut ur den på andra sidan av tunneln.

Med på länk från Finland är Niko Vuokko, Silo.ai. Han talar om AI och menar att den artificiella intelligensen är en crossover mellan människans lättja och vilja att ändå ha mer och nå längre. Vart AI kommer att leda oss vill han inte tydligt sia om då den, som han menar, är i sin linda men han tror inte att AI på sikt kommer att förändra den mänskliga naturen vilket känns ganska skönt att höra.

Sista gästen är CTO på Senergia, som arbetar med hållbar energi, och heter Tim Ljunggren. Han inleder med att lyfta det ganska självklara faktumet att IT-branschen och energibranschen är tydligt sammankopplade med varandra – inte minst i covid-tider. Tim menar att den ”tidsmaskin” som Kjell A Nordström nämnde i inledningen av programmet kan ha skjutit oss ännu längre in i framtiden än vad vi förväntat oss eller förstår. Som exempel tar han fram att kolindustrin i Europa nästan har fasats ut.

Efter att ha lyssnat på Vuokko och tänkt till en andra gång tänker Ljunggren, som främst jobbar med solindustri, att hans företag använder AI kanske mer än de själva tänker på. Dels på hårdvarusidan men också på mjuka sidor såsom utbildning av personal och kunder. Han förklarar på ett pedagogiskt sätt hur mycket AI som finns i en ny bil contra en äldre. Den moderna bilen ”vet” att den ska slå på vindrutetorkarna när det börjar regna. I en äldre bil är det föraren som måste ”veta”.

Den digitala världen efter covid 2
Anna Idbrant, Nordic Marketing Manager Huawei Enterprise.

En slutsats som dras är att den artificiella intelligensen är på väg in överallt. Våra hem kan snart kontrolleras med en enda device. Hur mycket framstegen beror på pandemin är svårt att säga men att den påverkat är nog hyggligt givet.

Vi avslutar med Kjell A Nordströms positiva tanke kring år 2021. ”Vi kommer att studsa tillbaka men inte helt till hur det var förut, det blir ett år av utveckling, viss tillbakastuds teknologiskt sett och inte minst. När det här är över kommer det att festas som på 1920-talet efter att kriget var slut och spanska sjukan besegrad. Tårtorna kommer att bli höga och drinkarna stora.

Vi fick även möjlighetern att träffa Anna Idbrant som är Nordic Marketing Manager Huawei Enterprise, för att ställa ett par frågor.

  • Vad tycker du att lyssnarna ska ta med sig från seminariet NEXT 2020 ?

“Det faktum att om det inte vore för de tekniska lösningar vi har idag, så hade den här pandemin påverkat vår vardag ännu mer. Pandemin har på flera sätt påskyndat digitaliseringen och vikten av bra och säker teknik har blivit än mer tydlig”.

  • Hur ser era utmaningar ut inför 2021?  

“Ur ett marknadsföringsperspektiv så står vi alla inför samma utmaning. Att hitta innovativa sätt att kunna möta våra kunder och partners, när vi inte kan träffas fysiskt. Men vi har en plan för detta och jag ser fram emot ett spännande 2021. Så håll utkik och följ Huawei Enterprise Sweden på LinkedIn, för det kommer hända massor av spännande saker nästa år, avslutar Anna”.

Av: Mattias Lundqvist