När Cyber Monday avslutades under natten, och årets mest intensiva shoppingvecka rundats av, rapporterar Klarna inte bara nya försäljningsrekord men även att fenomenet Black Friday fortsatt förvandlingen till Black Week.
Många förutspådde på förhand nya försäljningsrekord under årets Black Friday, och det konstaterades redan tidigt på dagen att rekorden från tidigare år skulle komma att slås med marginal. Klarna rapporterade en försäljningsökning på 50% under dygnets första timme jämfört med fjolåret, och försäljningen hade redan vid åttatiden på morgonen överstigit en genomsnittlig dag på året.
Fredag hela veckan lång
Black Friday-försäljningen genom Klarnas betalningslösningar ökade kraftigt även detta år, men när dagen var till ända konstaterades ändå en blygsam tillväxt på 31% relativt den starka inledningen på dagen. Det var istället de övriga dagarna som ökade mest jämfört med fjolåret, och sammanräknat visade en något högre tillväxt med 38%. Alla veckans dagar utom onsdag hade en högre försäljningsökning än den haussade Black Friday.
– När dammet lagt sig kan vi konstatera att försäljningen med Klarna under Black Friday varit större än någonsin, men att tillväxten mattats av jämfört med tidigare år. Detta beror troligtvis på att många handlare väljer att sprida sina erbjudanden över hela veckan och Black Friday börjar allt mer bli Black Week, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.
Gävleborgarna årets mest entusiastiska fyndjägare
När Klarna ser närmare på hur tillväxten under fredagen fördelats över Sveriges län är det Gävleborgs län (+44%) som visar den kraftigaste tillväxten jämfört med fjolåret, framför Stockholms län (+38%) och Uppsala län (+35%) som knep andra- respektive tredjeplatsen.
– Gävleborgarna tog priset som årets mest entusiastiska fyndjägare under Black Friday, tätt följda av Stockholmarna och Uppsalaborna. Östgötarna inledde starkt och tog täten under dygnets första timme, men fick till slut nöja sig med en femteplats över länen med högst tillväxt, säger Viveka Söderbäck.
Storstadsborna shoppade mest jämfört med fjolåret
Sett till kommunernas befolkningstäthet ökade tillväxten mest i storstäderna (+38%), jämfört med större städer (+30%) samt mindre städer och på landsbygden (+27%). Storstadsborna i Malmö ökade sina köp mest (+40%), tätt följda av Stockholmarna (+38%) och Göteborgarna (+36%).
– Förra året var tillväxten som allra störst i de mindre städerna och på landsbygden, men under årets Black Friday var det istället storstadsborna som tydligt ökade shoppingen mest jämfört med fjolåret, säger Viveka Söderbäck.
Län | Försäljningsökning Black Friday 2017-18 |
Gävleborgs län | 44% |
Stockholms län | 38% |
Uppsala län | 35% |
Västra Götalandsregionen | 34% |
Östergötlands län | 33% |
Södermanlands län | 32% |
Västernorrlands län | 32% |
Jämtlands län | 32% |
Region Skåne | 31% |
Region Gotland | 31% |
Västerbottens län | 31% |
Värmlands län | 30% |
Örebro län | 29% |
Kronobergs län | 28% |
Norrbottens län | 26% |
Västmanlands län | 26% |
Region Halland | 26% |
Jönköpings län | 25% |
Dalarnas län | 24% |
Kalmar län | 23% |
Blekinge län | 12% |