Ungdomsjobbappen Yepstr anställer nu samtliga 5 500 gig-arbetande ungdomar på sin plattform.
Det innebär att extraarbetande ungdomar nu ges samma rättigheter som andra anställda när de utför tillfälliga jobb såsom barnvakt, läxhjälp eller trädgårdsarbete. Därmed tar Yepstr som ett av Sveriges första gig-företag ett fullt arbetsgivaransvar.
Arbetsmiljöverket har tidigare i år riktat kritik mot gig-branschen och krävt att företagen tar ett ökat arbetsmiljöansvar för de som utför tjänsterna. Som ett av de första gig-företagen kommer nu Yepstr från och med 1 januari 2021 att anställa alla 5 500 ungdomar som jobbar via plattformen. Det innebär bland annat att Yepstr kommer att hantera arbetsgivaravgifter, skatter, försäkringar, semesterersättningar, pensioner samt tar ett ökat ansvar för arbetsmiljön. Anställningsformen är temporär visstidsanställning.
– Fram tills idag har ungdomar som jobbat extra åt till exempel privatpersoner saknat självklara rättigheter som pension och semesterersättning. Nu erbjuder vi samma trygghet som för alla andra på arbetsmarknaden, säger Jacob Rudbäck, vd på Yepstr.
Tidigare i år har Arbetsmiljöverket riktat kritik mot enskilda gig-företag (ej Yepstr) och krävt att de ska ta arbetsgivaransvar för de som tar korta uppdrag. Myndigheten har också fått i uppdrag av regeringen att avgöra vem som har arbetsmiljöansvaret, vilket ska vara klart under 2021.
– Sveriges arbetsrättsliga regler är inte anpassade för de som vill jobba extra som till exempel barnvakt, trädgårdsarbete eller läxhjälp. Det har vi velat ändra på så att fler kan känna sig trygga när de jobbar extra och att alla som utför dessa viktiga jobb får samma rättigheter som andra, säger Jacob Rudbäck, VD på Yepstr.
Från och med 1 januari 2021 går också Yepstr från jobbförmedlarplattform till arbetsgivare.
Att alla ungdomar blir anställda när de jobbar, betyder i korthet:
- Yepstr sköter arbetsgivaravgifter, skatt, försäkring, semesterersättning, pension
- Automatisering av RUT-avdraget
- Högre lön då semesterersättning tillkommer