Ett plus ett har blivit tre för SolunoBC

Tack vare en lyckad fusion mellan Solus BC och Uno Telefoni – och med SEB Private Equity som stark huvudägare – har SolunoBC nu nått över 100 000 individuella företagsanvändare av de molnbaserade kommunikationslösningarna.

Ett plus ett har blivit tre för SolunoBC 1– Tack vare engagerade partners och intresserade kunder kan vi konstatera att ett plus ett är lika med tre, säger Mattias Ohde, CEO på SolunoBC.

Soluno Business Comunications har i dag växt till en av de största och viktigaste aktörerna inom molnbaserade kommunikationslösningar. I och med att företaget kan erbjuda helt operatörsoberoende växeltelefonilösningar, är man unika i branschen.

Detta är något som både partners och kunder har upptäckt och med milstolpen 100 000 individuella användare, har SolunoBC fått ett kvitto på att sammanslagningen och produktutvecklingen är den rätta.

– Vi har nästan en dubbelt så snabb tillväxt som övriga företag i branschen och vi räknar med att nå 200 miljoner kronor i omsättning under 2018, säger Mattias Ohde.

Tidigare sålde SolusBC och Uno Telefoni var för sig runt 10 000 licenser per år. I år kommer SolunoBC att nå över 30 000 sålda licenser.

– Ett plus ett har blivit tre. Tack vare vår storlek och gemensamma styrka kan vi i dag attrahera helt andra företag och organisationer än tidigare. Vi hade förr svårt att komma in på företag med fler än 300 anställda, men i dag är det inga problem, säger Mattias Ohde.

Det finns flera anledningar till den starka tillväxten. En är den tidigare nämnda lösningen att man som enda företag i branschen kunna erbjuda en operatörsoberoende telefonitjänst. En annan är att SolunoBC har en servicenivå som slår det mesta.

– Enligt mätningar som gjorts, ligger svarstiderna normalt på 70 procent. Våra siffror ligger på 95 procent. Dessutom kan vi erbjuda fler tilläggstjänster än något annat företag i branschen, säger Mattias Ohde.

I och med att SEB Private Equity för snart ett år sedan gick in som huvudägare – och samtidigt gjorde fusionen möjlig – kommer också nya marknader att öppnas.

– Vi siktar in oss på en internationell marknad, i första hand Norden och övriga Europa. Det är helt klart en fortsatt spännande resa vi har framför oss, säger Mattias Ohde.