Almi Företagspartner AB har tecknat avtal med Salesforce, global ledare inom CRM (Customer Relationship Management) och molnlösningar.
Samarbetet innebär en förstärkning av Almis digitala transformation för att möta nya kundbehov, med Salesforce som digital rådgivare. Något som går helt i linje med regeringens högt ställda mål om att Sverige ska bli bäst i världen på att dra nytta av digitaliseringen.
Sverige är ett av de länder där allmän digitalisering har ökat snabbast. Framförallt är det i det privata näringslivet som omställningen går snabbt. I den offentliga sektorn har den digitala mognaden varit lägre och digitaliseringsarbetet långsammare. I årets version av Statusrapport – digital mognad i offentlig förvaltning* visas dock en något ökad mognad inom vissa offentliga verksamheter.
Nu fortsätter och förstärker Almi, som ägs staten och regionerna, sin digitala transformation med hjälp av Salesforce som molnleverantör och digital rådgivare.
— Almi har ett viktigt uppdrag i att hjälpa svenska entreprenörer och företagare att utvecklas och växa. Genom att dra nytta av digitaliseringens möjligheter kommer vi att kunna arbeta ännu mer kundfokuserat, proaktivt och effektivt, säger Göran Lundwall VD på Almi.
— Vi genomför en digital transformation av verksamheten för att möta nya behov och jobba mer kundorienterat. Salesforces lösningar möjliggör en samlad 360-vy över kunden och kundresan, där vi kan skapa en skräddarsydd, sömlös och effektiv upplevelse och hantering, säger Jakob Lindström, CIO på Almi.
En kombination av automatisering och personligt
Med Salesforces 360 lösningar kan Almi stötta kunderna sömlöst med både digitala verktyg och personlig service. Kunden kan exempelvis få hjälp av en chatbot med vissa frågor, och när stödet behöver fördjupas kopplas kunden sömlöst ihop med kundservice. Medarbetaren i kundservice har tillgång till all kundhistorik via molnlösningarna och kan snabbt hjälpa kunden vidare.
— Det nya digitala landskapet med olika tjänster och funktioner som ska samspela kräver ett nytt strategiskt ledarskap med utgångspunkt i det digitala. Processer och arbetsflöden behöver förändras i grunden för att möta kunderna på samtliga plattformar. Vi ser mycket fram emot partnerskapet med Almi och att kunna bistå med vår digitala kompetens, säger Dan Bjurman, Sverigechef på Salesforce.