Hem FÖRSÄKRING Här är de viktigaste framtidsfrågorna inom personskadereglering

Här är de viktigaste framtidsfrågorna inom personskadereglering

Publicerat av: Redaktionen

Digitalisering, transparens och en modern kundupplevelse.

Här är de viktigaste framtidsfrågorna inom personskadereglering 3

Roine Gabrielsson, vd för Mavera

De är de viktigaste framtidsfrågorna inom personskadereglering enligt skadereglerarna själva. Det framkommer av en ny undersökning, framtagen av insurtechbolaget Mavera.

Hela 78% av de tillfrågade skadereglerarna anser att digitaliseringen är en mycket viktig fråga för branschens framtid. Det framgår av en enkätundersökning som det svenska insurtechbolaget Mavera nyligen låtit genomföra.

– På Mavera är vi inte förvånade att digitaliseringen ses som den viktigaste framtidsfrågan. Det är ett faktum att en stor del av arbetet fortfarande idag, 2020, sker manuellt och att personskadedelen av försäkringbranschen har halkat efter i den digitala transformationen. Skadereglerarna är ju de som kanske tydligast känner av detta i sin vardag. Däremot är vi förvånade att de inte rankar AI högre, men kanske beror det på en okunskap om alla de möjligheter som AI medför, kommenterar Roine Gabrielsson, vd för Mavera.

Transparens är den näst viktigaste framtidfrågan anser skadehandläggarna. Då avser man bland annat bättre motiverade beslutsunderlag, vilket 69% tycker är mycket viktigt. På tredje plats hamnar en modern kundupplevelse, där 68% av de tillfrågade anger att det är mycket viktigt.

Här är de viktigaste framtidsfrågorna inom personskadereglering 4– Att transparens och modern kundupplevelse kom högt var heller ingen överraskning. Det vi ser är en marknad i stark omvandling med ökad kommoditisering, minskad lojalitet, men också nya och annorlunda förväntningar från kunder. Försäkringsbolagen behöver göra sig beredda på att möta en ny typ av kund som förväntar sig en smidigare, modernare, mer digitaliserad kundupplevelse. Dessutom förväntar de sig mer öppenhet och transparens, vill förstå fattade beslut och vara mer involverade i sitt ärende. Att ställa om för det kommer att vara en ren överlevnadsfråga för försäkringsbolagen, avslutar Roine Gabrielsson.

AI, artificiell intelligens, och behovet att attrahera nya talanger ansågs vara de minst viktiga framtidsfrågorna.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>