Sedan i mitten av april har resandet fördubblats men ligger fortfarande långt under förra året. Det visar säkerhetsbolaget Safetures resedata från mer än 140 000 svenska och internationella affärsresenärer.
Safeture i Lund har gått igenom 140 000 av sina kunders affärsresande under våren och tittat på hur många kilometer en affärsresa var före pandemin och under den allvarligaste perioden, fylld av restriktioner. Datan är hämtad från företagets säkerhetsplattform där alla kunders faktiska resemönster kan följas med hjälp av både bokningar och positionering via mobiltelefon.
Strax före restriktionerna infördes, ökade resande kraftigt. En förklaring kan vara att många företag plockade hem sina anställda inför kommande reseförbud men också ett intensivt arbete att hinna avsluta påbörjade uppdrag.
När pandemin slog till och land efter land började tillämpa stränga restriktioner avstannade nästan allt resande, även för affärer. På tio dagar, under perioden 13 till 23 mars, försvann två av tre resor och bottnade den 6 april när det globala resandet var endast en dryg tiondel jämfört med samma period i fjol.
Det var framför allt det internationella flygstoppet som dramatiskt påverkade hur långt en affärskvinna eller man i genomsnitt reste men nu är trenden mot längre resor åter mycket tydlig. Redan innan de stora länderna släppte sina restriktioner, fördubblades antalet kilometer per affärsresa och i takt med ytterligare lättnader och flyglinjer återstartas, kommer sannolikt en mycket snabb ökning av reslängden, trots att vi går in i semesterperioder i stora delar av världen.
Samtidigt är det viktigt att hålla reda på vilka restriktioner som fortfarande gäller för att inte få några obehagliga överraskningar. På openupforbusiness.com finns uppdaterad information för världens alla länder.
– Vi får räkna med ett tufft år där alla resor måste bedömas för sig, säger Magnus Hultman VD för Safeture.
– Rent krasst så kommer alla världens länder att behöva betraktas som högriskländer vilket ställer krav på företag, organisationer och myndigheter att ta ansvar för vem som bokar vad och vart i samarbete med säkerhetsplattformar, resebolag och företagets säkerhetsansvariga, reseansvariga och HR chefer.
Samtidigt gäller det för resebolag, hotell och konferensanläggningar att redan nu förbereda sig på anstormningen av affärsresenärer när alla uppskjutna möten och arrangemang ska genomföras.