Europas största webbutiker gör enkla fel vid kassan

Stripe, som bygger ekonomisk infrastruktur på nätet, har gjort en undersökning av de 400 största webbplatserna i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien.

Europas största webbutiker gör enkla fel vid kassan 1
Erik Olofsson, Nordenchef på Stripe

Den visar att det finns ett stort antal fel på utcheckningssidorna på många av världens mest besökta sajter.

Bland de svenska resultaten märks:

  • 99% av de svenska onlinekassorna erbjuder inte Apple Pay eller Google Pay.
  • 70% av dem förklarar inte vad CVC-nummer är.
  • 40% av dem tillåter inte att man skriver in kortnummer med mellanslag.

Några av de vanligaste felen är att stöd saknas för digitala plånböcker som Apple Pay och Google Pay, att det saknas numeriskt tangentbord för att skriva in kortnummer på mobiler och att betalningar tillåts där kortnummer skrivits in felaktigt eller där kortets utgångsdatum passerats.

Hela 70 procent av alla kundvagnar online överges innan köpen genomförts. Genom att ta bort enkla fel vid utcheckningen kan man öka försäljningen, särskilt nu när mer handel sker online.

Krångelfri checkout

När så många företag nu säljer online för första gången blir det viktigare än någonsin att kunderna enkelt kan genomföra sina köp. Tyvärr kvarstår ett flertal problem för de största webbplatserna vid utcheckningen.

  • 70% av de svenska onlinekassorna frågade efter CVC-koden utan att förklara vad det är för något.
  • 53% av de franska tvingade användarna att använda en rullmeny för att ange utgångsdatum.
  • 32% av sajterna i Storbritannien bekräftade inte kortnumret i realtid. Kunderna kunde alltså fortsätta efter att ha skrivit fel nummer.
  • 33% av sajterna i Spanien blockerar inte utgångna kort, något som enkelt skulle hindra kunderna att skriva in felaktiga uppgifter.
  • 40% av de svenska tillåter inte att man skriver in mellanslag i kortnumren.

Inte optimerade för mobiler

När försäljning genom mobiler nu svarar för två tredjedelar av den globala e-handeln är det viktigt att se till att man har en fungerande checkout för små skärmar. Men många av de sajter Stripe undersökte är dåligt anpassade för mobiler:

  • 50% av de italienska sajterna erbjöd inte numeriska tangentbord för att skriva in kortnummer.
  • 99% av de svenska erbjöd inga möjligheter att betala med digitala plånböcker som Apple Pay eller Google Pay
  • En positiv nyhet är att nästan samtliga undersökta webbplatser hade storleksanpassade checkoutsidor för mobiler.

Många köp i Europa fullföljs inte

Då det blir allt viktigare att nå sin marknad för att maximera försäljningen kan många av Europas större säljsajter inte erbjuda enkla betalningar till användare i andra europeiska länder:

  • 92% av de franska webbplatserna översätts inte till det lokala språket där köparen befinner sig.
  • Endast 12% av de brittiska sajterna erbjuder populära lokala betalningssätt för köp på marknader som Polen, Belgien och Österrike.

“De här utcheckningsproblemen är enkla att åtgärda men kan bli dyra för företagen genom utebliven försäljning”, säger Erik Olofsson, Nordenchef på Stripe. ”Problem som att inte erbjuda ett numeriskt tangentbord kan i sig verka obetydliga. Men många misstag tillsammans gör utcheckningen krånglig för kunderna. Det leder till förlorade affärer, helt i onödan.”

Stripe Checkout är ett betalningsflöde utformat för att driva konvertering och som nu erbjuder lokala betalningsmetoder som P24 i Polen, Bancontact i Belgien, iDeal i Nederländerna, Giropay för tyska shoppare och EPS för österrikiska.

Genom att erbjuda lokala betalningsmetoder kan företag öka försäljningen på varje given marknad, i synnerhet då man säljer i hela Europa. Många betalningsmetoder är specifika för varje marknad och många gånger mer populära än att använda de vanliga kreditkorten.

“En smidig utcheckning kan ge en rejäl konkurrensfördel”, säger Erik Olofsson. ”Det är också därför som några av världens främsta företag låter hela team ägna sig åt att optimera sin onlinehandel ner i minsta detalj. Med Stripe Checkout erbjuds företag i alla storlekar en checkout i världsklass. Den är anpassad för 15 språk och klarar 11 betalningsmetoder, direkt när den levereras.”

“Vare sig du är en erfaren e-handlare eller har precis börjat sälja online så kan du ge dina kunder en lika smidig betalningsupplevelse som de stora internetsajterna förfinat i åratal, bara genom en enkel ”plug-and-play” integration.”