3,7 miljarder kronor har betalbedrägerier kostat svenskarna 2022
Hem RAPPORT/UNDERSÖKNING 3,7 miljarder kronor har betalbedrägerier kostat svenskarna 2022

3,7 miljarder kronor har betalbedrägerier kostat svenskarna 2022

Publicerat av: Redaktionen

Genom nya tekniker, betalningsmetoder och kommunikationsvägar ökar också risken att utsättas för betalningsbedrägerier.

Adyens Retailbarometer 2023 visar att svenskarna kan ha blivit bedragna på hela 3,7 miljarder svenska kronor under 2022, på grund av betalningsbedrägerier.

Den genomsnittliga summan som gått förlorad per utsatt svensk är över 2700 kronor.

Adyens senaste rapport, Retailbarometern 2023, har undersökt hur utbrett betalningsbedrägerier är bland svenskarna. Rapporten visar att 17 procent av svenskarna har råkat ut för betalningsbedrägerier. Förvånande nog är unga mellan 18 och 24 år den mest utsatta gruppen där drygt var fjärde har drabbats. Motsvarande siffra i åldersgruppen 55+ är sju procent. Enligt undersökningen är den genomsnittliga förlorade summan per utsatt svensk 2771,25 kronor. Det innebär, sett till alla svenskar som har möjlighet att betala med kort, en total förlust på upp till 3,7 miljarder kronor för svenska konsumenter.

–  Nya onlinebutiker tillkommer dagligen och möjligheterna att vilseleda potentiella offer blir också fler. Risken kommer alltid finnas men som konsument är det viktigt att kunna identifiera skillnaden mellan en trygg betalning mot ett bedrägeri. Som handlare behöver man arbeta med säkerhetslösningar vars inställningar går att skräddarsy. Varje bransch, marknad och nisch har olika förutsättningar vad gäller bedrägeri och ens riskhantering bör således förhålla sig till sin egna unika kontext, säger Tobias Lindh, VD för Adyen i Norden och Baltikum.

3,7 miljarder kronor har betalbedrägerier kostat svenskarna 2022 Retailbarometern 2023 visar också att användningen av digitala plånböcker fortsätter öka bland svenskar. Resultatet från undersökningen visar att digitala plånböcker, som Apple Pay och Google Pay, är bland det vanligaste sättet att betala både online och i butik. På frågan om vilka tre betalsätt man föredrar uppger 26 procent de använder digitala plånböcker i butik och lika många, 27 procent, uppger att de betalar med kontanter. Adyen spår att 2023 blir året då digitala plånböcker blir en mer använd betalmetod än kontanter i Sverige.

 De tre vanligaste betalsätten i butik

  1. Betalkort
  2. Kontant
  3. Digital plånbok (Apple pay, Google pay, etc.)

De tre vanligaste betalsätten online
       1. Betalkort

  1. Faktura (exempelvis Klarna, Qliro, etc.)
  2. Digital plånbok (Apple pay, Google pay, etc.)

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy