Diebold Nixdorf har påbörjat ett innovativt så kallat crowdstorming-program för att skapa helt nya digitala konsumenttjänster för finansbolag som vill omforma sin framtida kundinteraktion.
Programmet är en del av Diebolds satsning på att växa inom Fintech-området.
− Finansiella transaktioner blir allt mer standardiserade och konkurrensen om bankkunderna ökar från nya icke-traditionella företag. Samtidigt håller nya tekniker, som till exempel virtuell verklighet på att bli vardagsmat. Finansbranschen måste bli bättre på att dra nytta av de framväxande möjligheterna, säger Helena Müller som är GM Banking på Diebold Nixorf Nordics.
Online-brainstorming-initiativet kallas ”Rethinking services and customer touchpoints in the financial industry”. Det kommer att använda sig av den globala poolen av över 80 000 kreatörer som är organiserade i den webbaserade crowdstorming-plattformen jovoto.
Med det banbrytande programmet välkomnar Diebold Nixdorf originella idéer från grupper utanför finansbranschen, för att hjälpa banker att skapa innovativa vägar att överbrygga klyftan mellan den digitala och den fysiska världen.
− På Diebold Nixdorf försöker vi tänka varje dag på innovation och utveckling av nya lösningar för våra kunder. Vi välkomnar idéer såväl från vårt eget företag som utifrån, och bjuder in kreativa tänkare från hela världen till att dela framtidsvisioner, säger Diebold Nixdorfs koncernchef
Andy W Mattes.
Jovotos samarbetsmodell upprättar en virtuell länk mellan skickliga, entreprenörstänkande proffs och företag från nästan alla sektorer.
Diebold Nixdorf ber deltagarna att tänka utanför boxen och skapa nya tjänster som omdefinierar samspelet mellan kunder och finansinstitut.