Intresset för digitala samarbetsplattformar växer inom redovisnings- och revisionsbranschen.
En färsk undersökning från program- och tjänsteleverantören Wolters Kluwer visar att nära hälften (48 procent) av de svenska byråerna anser att verksamheten har en hög eller mycket hög grad av digitalisering.
I en undersökning, med drygt 650 representanter från landets redovisnings- och revisionsbyråer genomförd under juni 2020, framkommer det att flertalet byråer fokuserar på digitaliseringsfrågor.
Nästan var tredje anser att digitaliseringen av byrå är hög (31 procent) och 17 procent menar till och med att den är mycket hög.
Endast 15 procent anger att digitaliseringen är låg och att få processer är helt eller delvis digitaliserade.
– Resultatet visar att digitaliseringen inte har undgått landets byråer. Det bekräftar något som vi på Wolters Kluwer Tax & Accounting märkt av bland våra kunder, nämligen att det finns en stark vilja att kunna erbjuda digitala lösningar. Genom att använda digitala plattformar får byråernas kunder en tydligare bild av den egna verksamhetens ekonomiska situation. Ju mer kunden förstår om sin egen ekonomi, desto enklare blir det att hitta nya områden där kunden kan behöva hjälp, vilket är grunden för att bygga en rådgivningsaffär. För oss är det viktigt att hjälpa yrkespersoner i branschen att göra skillnad när det verkligen gäller, inte minst genom att erbjuda smarta lösningar, berättar André Bodin, Lead Technology Product Manager på Wolters Kluwer Tax & Accounting Sverige.
Metoder för samarbete
En vardaglig syssla som till viss del kan bidra till frustration i arbetet är hanteringen av dokument och hur dessa delas med kunderna. Digitaliseringen öppnar för nya arbetssätt som sparar tid, till exempel snabbare utväxling mellan två parter. I undersökningen ombads de tillfrågade att rangordna de vanligaste sätten att dela byråns dokument med kunderna, och högst poäng fick e-post (48 procent angav att detta är den vanligaste metoden).
Samtidigt visar resultatet att det fortfarande är vanligt att dokument delas via brev, paket samt i fysisk form under möten. Andra metoder som nämns är dokumenthanteringsverktyg (t ex Dropbox) eller via en säker e-postlösning. Att använda sig av en egen kundportal är idag det minst populära sättet att dela dokument med kunder (15 procent).
För de byråer som står inför att implementera nya verktyg i verksamheten, rekommenderas följande råd (för utvecklade punkter, se bifogad bilaga):
- Gör en plan för förändringsarbetet. Involvera informera implementera.
- Välj ett system med enkelt användargränssnitt som alla snabbt kan använda.
- Hitta en lösning där det är enkelt att sätta upp varje ny kund.
- Bestäm er för att använda digital rapportering till alla kunder och gör ett paketpris.
- Ge alla medarbetare utbildning i systemet.
- Se till att alla snabbt kommer igång med periodrapporter.
- Ha workshops kring hur personalen kan bemöta inlägg från kunder.
- Utse Superusers som kan de mer avancerade delarna och kan hjälpa andra.
- Använd den digitala plattformen i mötet med kunden.