I jakt på samarbetspartners inom smarta digitala lösningar anordnade försäkringsbolaget If på måndagen en speed-dejting-session på huvudkontoret i Stockholm med en rad mindre insurtech-bolag.
Under en intensiv eftermiddag fick bolagen under en kvart vardera komma in och presentera och diskutera sina idéer med en panel bestående av Ifs IT-ledning och koncernchef.
Det var under Dagens Industri Insurtechkonferens i Stockholm förra veckan som Ifs nya vd Morten Thorsrud gick ut med en öppen inbjudan till nordiska Insurtech- och Fintech-bolag om att komma till Ifs huvudkontor på en ”speed-dejting”-session. Tanken var att under en serie korta, kärnfulla möten träffa mindre bolag med smarta digitala lösningar och undersöka möjligheterna för eventuella samarbeten.
Om Insurtech-bolagen tidigare setts som konkurrenter till de etablerade aktörerna i branschen, har trenden på senare tid vänt till att många uppstickare i stället sökt ingå olika former av partnerskap med större bolag, påpekar Morten Thorsrud som bakgrund till initiativet.
– För oss på If är det naturligt att arbeta med de bästa aktörerna inom de olika områdena för att finna de bästa lösningarna för kunderna – och därför är det viktigt att vi är nyfikna på vad som sker utanför våra väggar och träffar andra aktörer för att få inspiration. Men också att vi skickar signaler om att vi är intresserade av att samtala med relevanta samarbetspartners inom de här områdena. Själva ”speed-dejting”-formatet är också ett kul och effektivt sätt att prata med bolag som vi annars inte kommer i kontakt med, säger han.
Åtta bolag från Sverige, Norge och Danmark antog utmaningen, och arrangemanget gick av stapeln under måndagen.
Bolagen fick 15 minuter vardera att presentera och diskutera sina idéer för en panel med företrädare från If – som utöver Morten Thorsrud själv bestod av Ifs CIO Kjell Rune Tveita, Head of IT Private Solutions Joakim Eldin, Head of Digital Solutions Paula Pylväs och Head of If Tech Lab Adam Bergendahl.
De presenterande bolagen var av olika typ, storlek och på olika stadier i sin utveckling – det rörde sig om alltifrån försäkringsappar, tjänster som rekommenderar försäkringar via AI och machine learning inom kundkommunikation. En av deltagarna var Martin Einemo, vd och medgrundare till appen Insurely, som tyckte det var spännande med den Draknästet-liknande känsla som uppstod inne hos If-panelen.
– Jag blev ärligt talat lite överraskad att det fanns ett intresse hos ett så stort bolag som If av att träffa oss mindre insurtech-bolag – men det är såklart väldigt positivt att öppna upp för diskussioner på det här sättet. Själv tror jag att det kan bidra till både de mindre bolagens utveckling, men också att vi som mindre bolag kan bredda Ifs perspektiv. Vi hoppas att det här är starten på fortsatta produktiva diskussioner mellan oss, säger Martin Einemo.
Bland de bekantskaper som gjordes under måndagen sessioner ser några ut att leda till fortsatt affärsdialog. If tittar också på att möjligheterna att arrangera en liknande träffar framöver med nya bolag.
Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.