Northmill lanserar Rebilla Reduce

Ny tjänst ska få alla med en befintlig kredit att spara pengar

Hikmet Ego, VD på Northmill. 

Northmill växlar upp och lanserar Rebilla Reduce, sin första tjänst under varumärket Rebilla. Tjänsten gör det möjligt för alla att sänka räntan på sitt befintliga privatlån, delbetalning eller kreditkortsfaktura. Northmill utvecklar nya tjänster i den snabbaste takten någonsin och Rebilla Reduce markerar en ny era i det snabbväxande fintech-företagets tillväxtresa, med fler produktlanseringar inom Rebilla att vänta. Northmill, som varit lönsamt och vuxit organiskt med i snitt sextio procent per år sedan starten 2006, har visionen att förenkla och optimera alla människors privatekonomi och på sikt bli en etablerad svensk neobank med internationell närvaro.

– Det är en konkurrenskraftig produkt som ligger helt rätt i tiden och som vi direkt rullar ut till våra över 200 000 kunder. Vi utmanar de etablerade aktörerna genom att vara nyfikna och datadrivna, med en långsiktig affärsmodell som är skalbar och väldigt kostnadseffektiv. Med Rebilla Reduce har vi en produkt som kommer att göra avtryck på marknaden genom att spara pengar för alla som har en befintligt kredit, säger Hikmet Ego, VD på Northmill.

Rebilla Reduce innebär att inga nya krediter ges ut, utan tjänsten riktar sig till alla som redan har en kredit, delbetalning eller kreditkortsfaktura utan säkerhet. Det kan vara ett privatlån för att renovera köket eller en delbetalning av ett konsumentköp som en mobil eller kläder. Allt kunderna behöver göra är att ta en bild på sin faktura och ladda upp den, resten tar Northmills automatiserade process hand om.

– Vi ser att kunderna kommer från traditionella aktörer, konkurrenter med flera, egentligen överallt ifrån. Det är såklart lovande eftersom produkten riktar sig till ett brett segment. Hittills under vår korta testperiod har vi i snitt sänkt kunders befintliga ränta med 63 procent, så givetvis är det en fantastisk tjänst som vi är väldigt stolta över, säger Babel Poli, produktägare för Rebilla på Northmill.

Rebilla Reduce är utvecklad in-house och lika mycket tid har spenderats på att ta fram en supersnabb användarupplevelse och unik design, som att optimera funktionalitet och säkerhet.

Tjänsten är helt gratis, fri från avgifter och lanseras direkt för iOS, Android och webb.

–  Vi har utgått från kunden, litat på vår avancerade teknik och automatiserade processer och uteslutande fokuserat på att skapa en användarvänlig tjänst som gör det möjligt för människor att sänka sina räntor och spara pengar. Därför uppmanar vi också alla med en befintlig kredit mellan tusen kronor upp till trehundratusen kronor att testa hur mycket de kan sänka sin ränta med, säger Babel Poli.

Produkten stärker Northmills unika position på marknaden och utgår från företagets långsiktiga data- och innovationsdrivna strategi för att skapa kundvärde.

– Vi är födda i den digitala ekonomin och vi tycker att det är hög tid att det finansiella systemet blir mer inkluderande. Vår vision att utveckla produkter som hjälper människor att förenkla och optimera sin privatekonomi är mer relevant än någonsin, inte bara för de som sedan tidigare redan har en ordnad ekonomi eller möjlighet att få hjälp från traditionella aktörer. Med Rebilla Reduce tar vi ett stort steg i denna riktning, säger Hikmet Ego.