När den nya spellagen trädde i kraft 1 januari 2019 tvingades många spelsidor online att ändra sättet de marknadsför sig på.
Tidigare fokuserade stora delar av annonseringen på att locka spelare genom olika bonuserbjudanden, men med den nya spellagen kom stränga restriktioner på sidornas möjlighet att erbjuda bonusar. Även om bonuserbjudanden fortfarande är en stor del av spelsidornas marknadsföring så har de också blivit tvungna att framhålla andra aspekter för att vara attraktiva för spelarna. Tekniska lösningar som innebär en smidig och bekväm spelupplevelse har blivit någonting som allt fler väljer att lyfta fram.
BankID en självklarhet
Anledningen till det aningen skiftade fokuset beror alltså på de strängare restriktionerna. Med den nya spellagen så innebär det att om du vill Betta med betting bonusar så kan du enbart göra så vid ett första tillfälle. Därefter är det inte tillåtet för spelbolagen att erbjuda spelaren fler bonusar. För att kunna locka till sig nya spelare, eller locka tillbaka gamla spelare, så har många aktörer valt att framhålla enkelheten med vilken man kan spela på deras sidor.
Någonting som gjort spelupplevelsen smidigare för spelare är införandet av BankID som identifikationsmetod. BankID fanns som alternativ på många bettingsidor redan innan den nya spellagen, men med lagen kom också starkare krav på att spelarna måste identifiera sig. BankID blev då ett självklart alternativ för allt fler aktörer i syfte att undvika flerstegsverfieringar och dylikt.
De många annonserna om att spela utan konton är till stor del en effekt av BankID som registreringsalternativ. Med tjänsten räcker det med ditt personnummer och din BankID-kod för att du ska kunna registrera dig. Tidigare var det alltid ett måste på många sidor att skapa ett konto och identifiera sig i flera steg över mejl eller telefon. Med tanke på att BankID är en e-legitimation genom vilken din bank går i god för att du är den du påstår så elimineras den krångliga registreringsprocessen.
Även insättningar och uttag ska gå smidigt
Snabba insättningar och uttag är även det någonting som många bettingsidor väljer att lyfta fram i syfte att attrahera spelare. Löften om uttag på några minuter och dylikt är bland annat något som vi ofta kan se i de många spelbolagens annonser.
Även i detta fall är BankID en bidragande faktor till att insättningar och uttag går smidigt att göra. Återigen är det de färre stegen i processen som underlättar, men e-legitimationen har också öppnat för fler insättningsmetoder, som till exempel med Swish.
Bettingsidorna agerar på en konkurrensutsatt marknad och med restriktioner på bonusar har de tvingats i nya riktningar för sina annonser – de tekniska lösningarna som gör spelandet både snabbt och enkelt har blivit svaret för många av dem.