Webbanalysföretaget Piwik PRO har gjort en undersökning bland europeiska vd:ar och marknadschefer för att se vilka konsekvenser införandet av GDPR har fått för bolagen på den europeiska marknaden.
Resultatet, som släpps i dag på GDPR:s fyraårsdag, visar att sju av tio tycker det är viktigt att respektera användarnas personliga integritet på exempelvis företags hemsida, och tre fjärdedelar tycker att lagar som GDPR behövs.
Sedan GDPR infördes för fyra år sedan har allmänheten fått en helt annan medvetenhet kring sin personliga data och hur de delar med sig av den på nätet. Nu har webbanalysföretaget Piwik PRO undersökt hur företagen ändrat sitt marknadsföringsarbete som en följd av lagen, genom att fråga vd:ar och marknadschefer från hela Europa. Mer än 70 procent av respondenterna i undersökningen svarade att det är viktigt för företag att respektera individers integritet på nätet, och 74 procent tycker att det kan vara en konkurrensfördel att göra det. 75 procent svarade också att lagar som GDPR behövs.
– Majoriteten av respondenterna i undersökningen upplever att efterlevnaden av det regulatoriska ramverket kan gå hand i hand med effektfulla marknadsaktiviteter. Strax över hälften av de svarande menar att bedriva sin verksamhet i linje med dataskyddsförordningen har en positiv effekt på affären och kan ses som en konkurrensfördel, säger Maciej Zawadziński, vd på Piwik PRO.
Värre verkar det vara ställt med efterlevnaden av GDPR hos marknadsföringssystemen företagen använder. Vanligast är att använda e-postutskickssystem, sociala medier eller CRM-system, som används av 57 procent, 41 procent respektive 28 procent av företagen i undersökningen. Bara 49 procent har dock kontrollerat att systemen de använder följer GDPR och av dem har bara hälften gjort någon förändring baserat på kontrollen. Det vanligaste problemet är att systemet köps av ett amerikanskt tech-företag, och då omfattas av amerikanska datalagar, vilket inte ger tillräckligt skydd för personuppgifter enligt GDPR.
– Nära hälften av undersökningens deltagare funderar på att byta ut sina befintliga webbanalysverktyg till förmån för ett EU-baserat alternativ. Det är helt klart ett steg i rätt riktning. EU-baserade digitala tjänster är ofta designade med den personliga integriteten i åtanke och erbjuder en GDPR-säker tjänst från start, säger Maciej Zawadziński, vd på Piwik PRO.
Undersökningen genomfördes under april månad och totalt svarade 260 marknadschefer och vd:ar från 27 länder. Syftet med rapporten är att belysa både möjligheter och utmaningar som har framkommit tack vare GDPR. Personerna som har deltagit i undersökningen har ledande positioner i små, medelstora och stora företag med inriktning B2B och B2C.