Varannan betalning sker via blipp i Sverige

Enligt statistik från betalbolaget Adyen så betalas vartannat köp i butik med blipp i Sverige.

Varannan betalning sker via blipp i Sverige 1
Tobias Lindh, Nordenchef på Adyen

I december 2019 låg svenskarnas kontaktlösa transaktioner på 50 procent vid köp i butik, jämfört med 30 procent året innan.

Blipp tar far i Sverige

De svenska siffrorna för 2019 går i linje med vad Adyen ser globalt där trenden också visar på att ungefär vartannat köp gjordes med en kontaktlös betalning. Däremot har ökningen i Sverige varit mer drastisk än det globala snittet. 2018 gick 37,5 procent av alla köp genom en kontaktlös betalning globalt medan det låg på 30 i Sverige.

Jämfört med våra skandinaviska grannar så ligger Sverige före Norge men efter Danmark. I Norge betalades 40 procent av köpen med blipp jämfört med 16 procent 2018 och i Danmark går så mycket som 80 procent av köpen genom med en kontaktlös betalning jämfört med 60 procent året innan.

Adyen meddelar även att det genomsnittliga transaktionsvärdet för kontaktlösa betalningar i EU ökat från 23 euro till 27 euro, en ökning med 17 procent, men i Sverige är den siffran oförändrad. En ökad användning och ett högre transaktionsvärde indikerar att kunderna har fått ett högre förtroende för betalmetoden.

— Kontaktlösa betalningar har på väldigt kort tid blivit kundernas föredragna betalsätt. Troligtvis beror detta på tre saker. Dels är det för att det är smidigt och kortar ner tiden vid kassan. Den andra anledningen är att fler butiker stöder kontaktlösa betalningar, vilket i sin tur bidrar till att beteendet ökar. Konsumenter förväntar sig helt enkelt att det ska funkar. Faktumet att man använder blipp för högre belopp tyder på ett högre förtroende samt att det blivit vanligare att blippa och ange kod över ett visst belopp, istället för att man är tvungen att stoppa i kortet, säger Tobias Lindh, Norden- och Baltikumchef på Adyen.

Mobila plånböcker växer i popularitet – men Sverige ligger efter

Sverige ligger i linje med det globala snittet för blippbetalningar, men när det kommer till mobila köp via wallet-applikationer har man hamnat en bit efter många andra länder.

Adyen har mätt användandet av mobila plånböcker som Apple Pay, Samsung Pay och Google Pay. Globalt sett så gick 5 procent av alla betalningar i butik genom några av dessa wallets.

– Redan 2018 såg vi en enorm ökning av wallets i butik. Den trenden har bara fortsatt. Det globala snittet ligger nu på fem procent av alla köp i butik. I Storbritannien ser vi att det är uppemot 10 procent, berättar Tobias.

I Sverige så går 1,2 procent av betalningar i butik genom en wallet, vilket är en bra bit under det globala snittet. Men det beror inte nödvändigtvis på att det inte finns en appetit för mobila plånböcker hos svenskarna.

– När det kommer till användandet av mobila plånböcker i Sverige så ser vi att stödet hos de svenska bankerna har varit avgörande. När Apple Pay lanserades så var det initialt endast med en bank. Ju fler banker och kortaktörer som möjliggör för svenskar att lägga till sitt kort i Apple Pay, desto större avtryck gör det i datan, berättar Tobias.