Digitaliseringskonsulterna Tromb meddelar idag att man förvärvat den tekniska designstudion Monument.
Genom affären stärker Tromb sitt erbjudande inom affärsområdet Experience and Innovation.
– Förvärvet av Monument vässar vårt erbjudande inom design, användargränssnitt och rörlig grafik säger Anders Hallberg, vd på Tromb.
Monument grundades för mindre än ett år sedan av stjärnkreatörerna Tomi Skantz och Robert Stjärnström från Samuraj Kommunikation AB. Sedan dess har de sålt sin specialistkompetens främst till kommunikationsbyråer och produktägande teknikföretag, men även till mindre uppenbara kunder som t.ex. Luleå Hockey, där Monuments löpande uppdrag är att producera den rörliga grafiken som spelas upp på isen före lagets hemmamatcher.
Tromb är sedan tidigare erkänt starka på tech-, strategi- och affärssidan. Med ett femtiotal digitala affärsutvecklare, kontor på fyra orter och engagemang i ett antal start-ups fortsätter Tromb expandera inom det digitala området. Förvärvet av Monument innebär att Tromb stärker sitt redan omfattande erbjudande med nyckelkompetens inom teknisk design samtidigt som man bäddar för kommande uppdrag på så väl nationell som internationell nivå.
Efter att ha jobbat sida vid sida i ett antal projekt har det blivit tydligt hur bra Tromb och Monument trivs ihop och hur väl man kompletterar varandras erbjudande:
– Den digitala förflyttning som pågår gör att behovet av innovationsdrivna lösningar ökar kraftigt. Samtidigt måste en lösning vara affärsmässig, väl fungerande och visuellt tilltalande för att ha en chans. Rörlig grafik och nya typer av gränssnitt är en stor del av framtidens digitala utveckling, säger Anders Hallberg, vd Tromb.
– Det här gänget förstår inte bara design utan även hur design väver in i det stora hela, från det affärsmässiga, till det tekniska, och det mänskliga, fortsätter Hallberg.
– De bästa grejerna vinner. Du måste vara extremt vass i alla aspekter av din affär om du vill se resultat; från teknik, upplevelse och innovationshöjd, till hur produkten förpackas och marknadsförs. Tillsammans tar vi en position där vi kan samspela design, teknik och kommunikation på en helt unik nivå, säger Robert Stjärnström, ordf Monument.
Men en affär som denna handlar om mer än bara kompetens:
– Att bli en del av Tromb känns även helt rätt eftersom båda företagens värderingar är 100% i linje med varandra. Samma gäller visionen om hur ett modernt och inkluderande företag ska se ut; rättvist, tryggt, men ändå utmanande och spännande, säger Tomi Skantz, vd Monument.
– Tromb är redan ett otroligt företag med imponerande teknisk förmåga och har ett spännande upptäcktsresande mindset. Det ska bli riktigt kul att komma in och bidra till Trombs innovationsresa, säger Skantz.
Från och med mars 2019 är Monument en del av Tromb.