Telia och FM Mattsson har genomfört ett innovationsprojekt för att utforska digitaliseringens möjligheter med uppkopplade blandare för publika miljöer som exempelvis sjukhus och simhallar.
Med hjälp av den data man får från blandarna kan man förutom att optimera vatten- och energiförbrukningen även utläsa annan data som kan vara till stor hjälp vid planering av underhåll och byggnaders utformning. Initiativet är ett exempel på hur digitalisering kan bidra till smartare och mer hållbara samhällen.
Det ställs idag höga krav på blandare till offentliga utrymmen där många människor rör sig samtidigt, som till exempel badrum och toaletter i kommersiella fastigheter, sjukhus och simhallar. Samtidigt kan underhållet bitvis vara ineffektivt eftersom det bygger på manuella inspektioner. Risken är att fel inte åtgärdas i tid, vilket kan kosta både pengar och bidra till en sämre kundupplevelse.
Nyligen inledde FM Mattssons, känd för sina världsunika tekniska lösningar för blandare, ett samarbete med Telia.
FM Mattsons blandare i offentliga utrymmen utrustades med sensorer och kopplades upp via mobilnätet till Telias plattform för sakernas internet, IoT (Internet of Things). Data från blandarna kunde sedan visualiseras och analyseras i plattformen.
– Projektet har gett oss helt nya insikter kring hur digitaliseringen kan bidra till ett mer effektivt och smartare underhåll av offentliga installationer, där vi kan spara på miljön, erbjuda mer kostnadseffektiva tjänster till våra kunder och faktiskt erbjuda en bättre upplevelse för alla dem människor som använder dessa faciliteter. Men det här är bara början på vår digitala resa. Vi ska nu titta på nästa steg och ser stora möjligheter att växa det ekosystem som vi nu börjat bygga med Telia – till nya aktörer, berättar Frank Rälg, affärsutvecklingschef på FM Mattsson Mora Group.
– Det här innovationsprojektet med FM Mattsson är ett bra exempel på hur viktigt det är att bygga nya typer av ekosystem och samarbeten för att verkligen fånga den fulla potentialen i digitaliseringen. Det är otroligt häftigt att se de möjligheter som uppstår när ett företag med spetskompetens inom elektronik och mekanik kombinerar det med våra unika förmågor inom kommunikation och IT, säger Magnus Leonhardt, strategi- och innovationschef för Telia Sverige.