Sverige ligger topp tre inom Europa för andelen laddbara fordon av nybilsregistreringarna.
Behovet för infrastruktur för fordonsladdning ökar i samma takt och bristen på elinstallatörer gör att Sverige redan ligger efter i utbyggnaden av laddstationer.
Tech-startupen Done har kommit att bli en viktig nyckel i att öka takten på utbyggnaden av laddstationer och knyter nu avtal med Vattenfall InCharge – ett av Nordens största laddnätverk. Ramavtalet som sträcker sig över 2 år täcker in installationer både mot privatpersoner, bostadsrättsföreningar och näringsidkare.
Sverige har (december, 2022) 430 000 laddbara personbilar, vilket 2030 beräknas öka till 3 miljoner. En ny rapport från branschorganisationen Acea, EU-kommissionen, McKinsey m.fl beräknar att Sverige år 2030 kommer vara i behov av 300 000 publika laddare, samt 1,5 miljoner privata. Med Sveriges nuvarande 18 000 laddpunkter i kombination med bristen på elinstallatörer gör att vi redan ligger efter i utbyggnaden av laddstationer. Detta är något som Done (www.doneservices.se) med sin installatörsplattform vill råda bot på.
Appen Done grundades 2019 och har sedan dess utfört tusentals hemmaprojekt genom sitt nätverk av elektriker, målare, snickare, golvslipare och vvs-installatörer samt via partners som säljer produkter för hemmet.
“Vi har tack vare vårt rikstäckande nätverk av elinstallatörer kunnat knyta samarbeten med flertalet partners inom e-handel för laddlösningar för elbilar, där Vattenfall InCharge är det senaste tillskottet. Vi är stolta över att få jobba med en så pass etablerad aktör som Vattenfall InCharge och ser fram emot att tillsammans öka takten på utbyggnaden av laddinfrastrukturen i Sverige”, berättar Malin Granlund, medgrundare och VD av Done.
Genom Dones API-integrationer kan återförsäljare av laddboxar enkelt överlåta hela installationsförfarandet till Done och erbjuda en sömlös kundresa från köp till färdig installation. Via Done-appen sköts all planering och kommunikation mellan installatör och slutkund. I appen kan installatören även ta videosamtal med kund för att se över installationsplatsen inför projektstart för att undvika missförstånd samt sköta all form av administration. Detta möjliggör för installatörerna att fokusera på installationen istället för administration såsom offerthantering, tilläggslistor och fakturering som tas om hand om via Done-appen.
“Vi är stolta att kunna erbjuda en attraktiv modell och smidig användarupplevelse för installationer av laddboxar mot våra installatörer, och har därigenom lyckats bygga upp ett rikstäckande nätverk av riktigt duktiga elinstallatörer. Idag utför vi hundratals installationer varje månad och utöver Vattenfall InCharge samarbetar vi med andra aktörer inom e-handel för laddboxar, såsom Evify, Elbilsvaruhuset och Laddboxbolaget”, berättar Niclas Hallin, partnerskapsansvarig på Done.
För att kunna erbjuda elbilsladdning till gemene man så är det viktigt för oss att samarbeta med olika typer av partners. Installationen är en viktig part för att kunna erbjuda en bra användarupplevelse till våra kunder, så vi är glada över detta spännande samarbete med Done, säger Jacob Alm, Head of Operation Management, Vattenfall InCharge.
Behovet för en utökad laddinfrastruktur finns även i resterande EU, där beräkningar tyder på att antalet publika laddstolpar i EU kommer behöva dubbleras till 6,8 miljoner till år 2030 för att möta det ökade behovet. Detta innebär att 14 000 i nya laddstationer behöver installeras varje vecka om målet ska nås om att minska koldioxidutsläppen från personbilar med 55 procent före 2030. Detta i jämförelse med nulägets knappt 2 000 installerade laddstationer per vecka.
“Att bristen på laddstationer bromsar den fortsatta övergången till en eldriven fordonsflotta är något vi vill adressera även i resten av EU där vi planerar för internationell expansion under 2023”, berättar Malin.