Klarna har undersökt sina kunders förväntningar på årets stora shoppinghögtid Black Week med Black Friday som kulmen, och har samtidigt kartlagt hur olika kundgrupper handlar jämfört med en genomsnittlig dag.
– Det är hög tid att lämna julklappsönskelistan till släktingarna den här veckan. Av de som bestämt sig för att shoppa på Black Friday planerar fler än hälften att köpa julklappar, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.
Den här veckan erbjuder många handlare sina kunder att köpa varor till kraftigt reducerade priser för att vända de traditionellt dåliga försäljningssiffrorna i slutet av november och kickstarta julhandeln. Framförallt tycks kvinnor passa på att shoppa den här veckan.
– Kvinnorna sprang ifrån männen rejält under förra årets Black Friday med nästintill dubbel ökning av antal köp. Dessutom höjde kvinnor sitt snittordervärde ordentligt. Sett till en genomsnittlig dag under året var snittordervärdet på köp som män gjorde en fjärdedel högre än kvinnors, men under Black Friday utjämnades den siffran, säger Viveka Söderbäck.
När Klarna frågade sina kunder i en undersökning inför årets Black Friday verkar teknik stå betydligt högre i kurs än mode hos män som planerar att shoppa, och det motsatta förhållandet råder hos kvinnor. Men att män skulle vara helt ointresserade av mode och skönhet stämmer inte enligt Viveka Söderbäck:
– Under Black Friday förra året såg vi hur män ökade sina köp i kategorierna mode och skönhet mer än åttafaldigt jämfört med en genomsnittlig dag. Inom samma kategori var ökningen bland kvinnor hälften så stor. Tittar vi sedan på elektronik, ser vi det motsatta. Här ökar kvinnors köp i mycket större utsträckning än mäns – det verkar helt enkelt som att man passar på att fynda i kategorier man normalt sett inte handlar så mycket av.
Kuriosa om Black Friday
- Nästan alla känner till Black Friday
När Klarna frågade sina kunder om de kände till Black Friday svarade 96% att de gjorde det, vilket även inkluderade nästan 9 av 10 tillfrågade som var 76 år eller äldre.
- Många tänker handla, men fortfarande många osäkra shoppare
34% har fortfarande inte bestämt sig för om de ska handla under Black Friday.
- Black Friday växer explosionsartat
Under fjolåret motsvarade handeln under Black Week tre fjärdedelar av den totala försäljningsvolymen de tre första veckorna i december. Försäljningen som gick genom Klarnas betalningslösningar under själva Black Friday hade mer än tredubblats på två år.
- Kvinnor dominerar shoppingen
2017 ökade antalet köp gjorda av kvinnor nästan dubbelt så mycket som köp gjorda av män.
- Tillväxten störst utanför storstäderna
Den största ökningen i försäljningsvolym under fjolåret skedde på landsbygden och i mindre städer, 84%. Motsvarande siffra i storstäderna stannade på 75%. Av storstäderna var ökningen störst i Stockholm med 78%.
Klarna bevakar och liverapporterar utvecklingen under årets stora shoppinghögtid, Black Friday
De senaste åren har Black Friday växt explosionsartat och 2017 var inget undantag.
- Fortsätter trenden även under 2018 med nya försäljningsrekord?
- Vilka kundgrupper är det som passar på att handla mest jämfört med en genomsnittlig dag på året?
- Vilken tid på dagen handlar olika kundgrupper och hur skiljer sig köpmönstret beroende på kommunens geografiska placering och befolkningstäthet?
Klarna liverapporterar utvecklingen med analys och kommentar från den egna experten på konsumentbeteende, Viveka Söderbäck.