Uminova Innovations inkubatorbolag Plocka vann med sin digitala lösning för att hitta bär och svamp i skogen priset Årets Game Changer i Venture Cups nationella final av STARTUP2020.
Med en vision att inspirera fler människor att bege sig ut i naturen vill Axel Ljudén och Albin Nyström förbättra upplevelsen i bär- och svampskogarna.
Juryn motivering lyder:
“Genom att skapa effektiv resursanvändning kan bolaget förändra vårt förhållningssätt till miljön. Tack vare teamets lösning skapas större träffsäkerhet och precision vilket adresserar hållbarhetsfrågor som onödiga transporter och produktion. Med en enkel process möjliggör de att alla har tillgång till naturens guld.”
Axel och Albin är både studenter vid SLU i Umeå och de har en stor kärlek för naturen. Det var under en biltur någonstans utanför Umeå i fjol som idén till Plocka växte fram. Skulle det inte gå att ta fram enkla kartor på var det kan finnas svamp och bär? Sedan dess har duon jobbat stenhårt för att tillsammans med utvecklarna Anton Hammarström och Olof Holmlund bygga en app som med hjälp av habitat- och biotopdata visar var svamp trivs. En idé som går i linje med stora samhällstrender som digitalisering, naturupplevelser och närproducerad mat.
Dagen efter finalen är teammedlem Axel Ljudén både glad och överraskad.
– Det är jätteroligt verkligen, det här hade man inte trott för ett år sedan.Tävlingen har varit värdefull verifiering och vi har fått kvitto på att vi är något på spåren. Häftigt att den kompetenta juryn tror på oss. Vi känner motivation att fortsätta göra vårt allra bästa, säger han.
Plocka gick våren 2020 Uminova Innovations startupprogram för idéer i tidig fas, och nu är de antagna till inkubatorn.
– Uminova Innovation har så mycket kompetens som vi behöver. Vi vill verkligen ta emot hjälp, idéer och förslag på lösningar och det får vi i inkubatorn till skillnad från andra som inte är det. Vår affärsutvecklare Fredrik Nyström kommer under hösten att hjälpa oss att verifiera appen mot olika målgrupper, skapa en relevant och användarvänlig upplevelse och identifiera möjliga affärsmodeller, säger Axel.
Plockas app heter PlockApp och just nu testas en betaversion av 250 personer. Appen ska finnas på marknaden till sommaren 2021.