Signicat, en av Europas ledande leverantörer av lösningar för digitala identiteter, släppte idag en studie beställd av Forrester Consulting angående Signicats Total Economic Impact (TEI).
Studien undersöker de betydande fördelarna med att använda Signicats lösningar, och omfattar både kvantifierbara och kvalitativa fördelar.
Genom kundintervjuer och finansiell analys avslöjade Forrester-studien att den sammansatta organisationen i detta projekt, en organisation för finansiella tjänster med globala intäkter på 16 miljarder euro, uppnådde en imponerande ROI på 303 % och ett nettonuvärde (NPV) på 10,80 miljoner euro under en treårsperiod. Dessutom uppnådde de en återbetalningstid på mindre än 6 månader, och en betydande minskning på 75 % av kostnader kopplade till bedrägeri registrerades som ett resultat av en minskning av bedrägerifrekvensen.
En avgörande faktor för reglerade företag
Finansinstitutioner står inför många olika utmaningar i den digital världen: bibehållen tillväxt, säkerställd regelefterlevnad och bedrägeribekämpning samtidigt som man skapar en god kundupplevelse. Och detta utgör kärnan i vad Signicats erbjuder: innovativa digitala lösningar. Förutom att hjälpa företag att bli mer digitala, hjälper Signicat till med att hantera osäkerheterna i den digitala världen genom att bygga förtroende.
“Vi är verksamma på flera olika marknader, identitetsområdet är väldigt rörigt på grund av de olika lokala skillnaderna. Samtidigt är AML-bestämmelserna och konsekvenserna av bristande regelefterlevnad allvarliga. Det skulle vara svårt för oss att säkerställa att vi har en solid bas och grund att stå på om vi skulle behövde hantera alla integreringar på alla marknader själva. En tjänsteleverantör såsom Signicat, som erbjuder alla dessa tjänster via en integration, är enormt värdefull för oss”, säger en av de intervjuade verkställande direktörerna på ett företag som hanterar “Tech and Delivery” till Forrester Consulting.
Mätbara fördelar: Huvudresultat
Studiens mätbara resultat visar på betydande ekonomiska fördelar för Signicats kunder, där resultatet visar på en ROI på 303 %:
- Bedrägerikostnaderna minskade med 75 %, som en följd av minskad att bedrägerifrekevensen.
- Kundkonverteringsfrekvensen ökade med 19%.
- Arbetskostnadsbesparing tack vare digitaliserade signaturer samt det faktum att man undvek att skriva ut mer än 1,1 miljoner papperssidor under första året.
- Återbetalning inom mindre än 6 månader.
- Dessutom upptäckte en av Signicats kunder, ett konsultföretag inom HR, operativa effektivitetsförbättringar tack vare automatiserad identitetsverifiering, vilket resulterade i att man sparade 40 000 timmar per år när man skulle verifiera identiteten på konsulter.
Bedrägeribekämpning och kundfokusering
Ett av de mest fascinerade resultaten är att Signicat gjorde det möjligt för organisationen att minska sin bedrägerikostnad med 75 %, som en följd av att bedrägerifrekvensen sänktes. På dagens digitala marknade förväntar sig kunderna säkerhet och bekvämlighet. Signicats tillvägagångssätt skyddar inte bara mot bedrägerier eller identitetsstölder utan säkerställer också en gedigen och användarvänlig upplevelse. Kundcentrerat fokus underlättar inte bara onboarding och autentiseringen för legitima kunder utan avskräcker också bedragare, eftersom de har svårare att lura systemet.
“Vi är mycket stolta över Signicats framgångar både när det gäller att minska bedrägeri och förbättra kundnöjdheten”, säger Asger Hattel, VD för Signicat. “Vår europeiska närvaro gör det möjligt för våra kunder att växa i vilket land som helst tack vare vår teknologi. Vår fördel ligger i vårt omfattande, allt-i-ett-erbjudande för alla digitala identitetslösningar, där vi är agerar som en leverantör som hanterar allt. Ledande företag i hela Europa (och bortom) litar på oss med när de ska hantera sin digitala onboarding för kunder, och vi arbetar hårt varje dag för att göra processerna snabbare, säkrare, mer användarvänliga och naturligtvis fria från bedrägerier”, tillägger han.
Flexibilitet och global täckning
Studien “Total Economic Impact” visar att Signicats flexibilitet gör det möjligt för företag att enkelt expandera till nya marknader, tack vare Signicats globala täckning och expertis inom identifieringsmetoder.
“Det är viktigt för oss att ta oss in på nya branscher och marknader, och Signicat möjliggör för oss att snabbare expandera till nya marknader eftersom vi inte behöver fundera på vad vi skulle behöva göra”, indikerar en intervjuad produktutvecklingschef på ett företag inom konsumentkredit, när utmaningarna med regelverk och kundidentitetsverifiering kommer på tal.
Kvalitativa fördelar
Studien visar även på flera kvalitativa fördelar med att implementera Signicats lösningar:
- Förbättrad regelefterlevnad av penningtvättslagar (AML) i olika länder.
- Förbättrad kundupplevelse och ökat användarfokus.
- Snabbare onboarding av kunder ger snabbare investeringsavkastning.
- Tillgång till nya marknader tack vare en plattform som erbjuder allt-i-ett-verifiering.
- Minskad miljöpåverkan tack vare digitalisering.