I helgen har 47 hackaton-deltagare under 54 intensiva timmar arbetat med att utveckla innovativa affärsidéer för resebranschen under Startup Weekend Travel arrangerat av Techstars med Amadeus som huvudsponsor.
Under söndagen presenterade åtta team sina färdiga idéer inför en jury av experter från rese-och startupbranschen, och under kvällen korades det vinnande bidraget Standby. Standby är en app som fungerar som mellanhand mellan flygbolag och sista-minuten-resenärer för att erbjuda billiga biljetter och fylla tomma flygstolar 24 timmar innan avgång.
– Det har varit en intensiv, utmanande men samtidigt fantastisk helg, säger Sonia Kaurah, gruppledare för Standby. Vårt mål var att komma på en lösning som skulle vara fördelaktig för både flygbolag och resenärer och samtidigt vara hållbar utifrån ökad kabinfaktor. Det känns självklart otroligt kul att vinna, framförallt eftersom jag vet hur hög konkurrens det var efter att ha hört de andra lagens presentationer.
En jury bestående av investerare samt experter inom såväl resor som innovation och entreprenörskap utsåg vinnaren baserat på teamens presentationer av de behov som produkten ska tillfredsställa, produkten i sig samt go-to-market-strategin
– Standby lyckades under helgen arbeta fram den mest kompletta iden med affärsmodell, validering av behovet hos både kunderna och leverantörerna samt teknik och design, motiverar juryledaren Ulla Persson, General manager för Amadeus i Skandinavien. Behovet att fylla flygplanen finns hos flygbolagen och viljan att köpa sista-minuten-biljetter är stor bland studenter. Fantastisk presentation och bra teamkänsla.
Andra affärsidéer som presenterades i söndags var bland annat CarPdiem, en bildelningspool på flygplatser och Travel Sense, en lösning för hur resande kan göras enklare för personer med synnedsättning. På plats fanns även ledande beslutsfattare, resebranschexperter, grundare till framgångsrika startups, samt experter inom områden som produktutveckling och UX-design för att stötta och inspirera deltagarna.
– Det var slående hög kvalitet på samtliga bidrag, och det var tydligt att de som pitchade hade jobbat hårt och tagit tillvara på det stöd som alla vassa mentorer erbjöd, säger Joakim Skog, Programme Manager på Vinnova, som var del av juryn.Nu hoppas jag att all den passion deltagarna visade upp räcker till att dra innovationerna vidare till realisering, som i sin tur kan leda till att Sveriges startup-under ytterligare stärker sin topp-position i ett internationellt entreprenörs-perspektiv.
Amadeus kommer fortsätta satsningen på entreprenörskap och sammanföra innovatörer med branschexperter och finansiärer, för att vidare stötta innovation som kan underlätta livet för såväl resenärer som resebranschen.
– Det har varit en otroligt inspirerande helg med många nytänkande idéer och lösningar från alla deltagare, säger Tatiana Solodko Kuruca, Biz Dev Manager – Startups på Amadeus. Resebranschen är en spännande industri som står inför stora förändringar och det är kul att se att det finns ett intresse bland innovatörer att utveckla industrin. Jag hoppas att initiativ som detta kan bidra till ett ännu större engagemang hos entreprenörer.