Fintechbolaget Splitgrid tar nya steg och rekryterar nu Roger Tjernberg som sin första externa styrelseordförande.
Roger Tjernberg har tidigare varit vd för Oscar Jacobsson och Tiger of Sweden.
— Det är värdefullt att få in en person som har den här detaljhandelsbakgrunden. Vi tror att Roger Tjernberg kan hjälpa oss med strategi, kontakter och att öppna dörrar för kunder som vi inte har idag. Han är visionär i sin tanke och när vi fick höra att han klivit av operativt inom Oscar Jacobson ville vi försöka knyta honom till Splitgrid, säger Göran Eriksson, grundare av Splitgrid.
I juni klev Roger Tjernberg av som tillförordnad vd för Oscar Jacobson, men innan dess hade han kommit i kontakt med Splitgrid genom att Oscar Jacobson blev en av fintechbolagets kunder.
— Det är klart att det spetsar upp styrelsearbetet med Roger Tjernberg som extern ordförande. Det är ett bevis på att vi tar nästa steg i vår utveckling som bolag. Vi får större kompetens i styrelsen och det ger oss både en större nationell och internationell förmåga att utveckla bolaget säger Jonas Forsman, vd för Splitgrid.
— Jag tror att vi är i ett stadie där de gamla affärslösningarna inte kommer vara vad de har varit, där Splitgrid erbjuder en spännande lösning som ligger så otroligt rätt i tiden. För butikerna fyller det ett värde i att de kan bedriva handel med ett mindre belastat kassaflöde. För leverantörerna är det en säker och riskminimerande lösning, samtidigt som de får bättre koll på sina varor, vilket också stämmer väl in med vår tids hållbarhetstänk. Jag tror att det finns enorma möjligheter att växa ordentligt, Splitgrid har bara börjat krafsa på ytan, säger Roger Tjernberg.
Splitgrids plattform gör det möjligt att automatisera flödet mellan butik och leverantör. Det innebär kortfattat att leverantörer kan låta sina varor finnas i butiker – utan att butikerna köper dem, eller att en faktura med längre löptid delbetalas under tiden. När en vara säljs delas pengarna upp mellan butik och leverantör. En tjänst som har kommit att bli mer aktuell nu under coronapandemin när både butiker, leverantörer och hyresägare av lokaler har drabbats negativt.
— Pandemin har såklart varit tuff för oss, men samtidigt har det väckts idéer och tankar hos många för hur man ska jobba och samarbeta i framtiden. Det öppnar upp för nya diskussioner både hos leverantörer och retail-aktörer. Jag tror att leverantörer, butiker och fastighetsägare måste samarbeta mer, att det är av allas intresse att varor säljs i butiker. Jag tror vi kommer se nya typer av fördelningsekonomiska modeller, säger Göran Eriksson.