Programmatiskt bokningsbara taxitakskyltar i realtid – Platform161 i samarbete med Bzzt

Annonseringsplatformen Platform161 ingår nu samarbete med podtaxibolaget Bzzt.

Reklamytorna på Bzzts tak blir därmed tillgängliga för programmatiska och anpassningsbara medieköp. Detta gör det möjligt att anpassa skyltarna superlokalt utefter vilka områden i Stockholm podtaxin befinner sig just för stunden.

Det är Platform161 som fortsätter att ta sig an de kreativa lösningarna på digitala utomhusytor i Stockholms stad, nu tillsammans med podtaxibolaget Bzzt. Samarbetet öppnar upp för att boka de digitala taktavlorna för programmatiska utomhusköp i realtid.

Annonsörer har, via Platform161, sedan tidigare kunnat boka och ställa in digitala utomhustavlor utefter väder, pollenhalter, med mera. Nu finns även möjligheten att boka ambulerande utomhusytor som ändrar innehåll efter tid och plats beroende på var podtaxin befinner sig.

– Idag är utomhusreklam mycket mer än bara statiskt tapetserade tavlor, och vi letar alltid efter de innovativa lösningarna och platserna. Först blev ytorna dynamiska, nu kommer på sätt och vis hela skyltar bli dynamiska, vilket öppnar upp för fler kreativa reklamlösningar, säger Carl Liverstam, Nordenchef på Platform161.

Grönare tänk i Stockholms innerstad

Bzzt har precis utökat sitt körområde och täcker nu större delen av Stockholms innerstad, vilket leder till fler taxibokningar och ett ökat intresse av skyltarna. Förutom att ytorna blir ett nytt kreativt utomhusmedie, får kunderna en geografisk spridning på ett miljövänligt sätt.

– Våra eldrivna podtaxibilar kör i de kapitalstarka delarna av Stockholm och når ut direkt till storstadsmänniskorna. Oavsett vad eller var man väljer att visa upp sin reklam, tar man ett dessutom ett ställningstagande för miljön, säger Zacharias Ahlberg, Sälj- och marknadschef på Bzzt.

Mediebyrån Scream Skåne och Nikotinläkemedelsföretaget Zonnic var en av de första kunderna som via Platform161 programmatiskt bokat podtaxitavlorna. Kampanjen bokades för att optimeras och visas upp i uteserveringstäta områden – precis i samband med att rökförbudet på svenska uteserveringar skulle träda i kraft. En resultatrapport visar att deras kampanj under 1 236 timmar nådde ungefär 663 000 stockholmare – i just uteserveringstäta områden.