Riksbyggen har framgångsrikt övergått till digitala överlåtelser av bostadsrätter vilket sparar tid och pengar för köpare, säljare, bostadsrättsföreningens styrelse och mäklare.
Det är dessutom bra för miljön. Inom Riksbyggens fastighetsförvaltning bildas nu ett företag som kommer att erbjuda både digitala överlåtelser och boendenära tjänster.
– Intresset för vår tjänst digitala överlåtelser har varit väldigt stort sedan vi lanserade den under 2019. Vi tar nu ett steg vidare där vi förutom de överlåtelser vi själva hanterar även kommer att erbjuda lösningen till alla som vill använda tjänsten, säger Eric Stuart, affärsområdeschef för Riksbyggens fastighetsförvaltning.
Den digitala överlåtelsetjänst beräknas ersätta ungefär 50 000 kuvert när det gäller överlåtelser som Riksbyggen hanterar. Riksbyggen tillsammans med dotterbolaget Simpleko AB hanterar årligen cirka 26 000 överlåtelser av bostadsrätter. Sammanlagt sker ungefär 100 000 överlåtelser årligen i Sverige.
– Riksbyggen kommer även att erbjuda tjänster som hör ihop med att man byter bostad och som den boende själva enkelt kan beställa, till exempel städning, flytthjälp, installationer och hjälp med teknik i hemmet, säger Eric Stuart.
Med den digitala tjänsten kan överlåtelserna hanteras både via dator och genom en app i mobilen. En tidigare pappersintensiv process har blivit en digital process vilket innebär en minskad miljöpåverkan.
– Digitalisering och hållbarhet går hand i hand. Det är väldigt roligt att vi med det nya företaget kan vara med och bidra till en ökad digitalisering i hela branschen och inte bara i Riksbyggens verksamhet, säger Johanna Frelin, vd Riksbyggen.
Tjänsten för digitala överlåtelser har utvecklats i ett nära samarbete mellan Riksbyggens fastighetsförvaltning och enhet för digital affärsutveckling.
– Samverkan mellan olika delar av företaget är nyckeln till framgång i utvecklingen av nya digitala tjänster, säger Amir Chizari, CIO/CDO, Riksbyggen.