Senaste tidens höjda bostadsräntor har påverkat svenskarnas konsumtionsmönster visar SkandiaMäklarnas undersökning Räntetempen.
Shopping, äta på restaurang och sparande har prioriterats ned av nära en femtedel av svenskar med bostadslån.
Skandiamäklarna genomför regelbundet undersökningen Räntetempen i samband med Riksbankens räntebesked. Resultatet visar att höjda bostadsräntor haft betydande påverkan på svenskar som har bostadslån. Många anser sig ha påverkats på åtskilliga sätt, samtidigt svarar mer än en tiondel att de inte påverkats avsevärt mycket av höjda bostadsräntor.
På matkontot kan vi bäst se hur vanorna ändrats där bostadsräntan tagit mer och mer av budgeten för månaden. En femtedel äter mer sällan på restaurang och lika många har ändrat sina vanor när de handlar mat. Även i köket syns en förändring där 15 procent lagar mer mat hemma än tidigare.
För 21 procent av svenskarna har räntebetalningarna ökat med 2000–4999 kr det senaste året. Med en medelmånadslön, 37 100 kronor, i Sverige motsvarar den höjningen 5–13 procent av lönen. Åtta procent betalar över 20 000 kronor mer nu jämfört med förra året. Samtidigt kan Räntetempen avslöja att nära en femtedel inte vet hur mycket mer de betalar i ränta.
– Förändringarna i beteende har också visat sig på bostadsmarknaden, där det varit färre transaktioner denna vår än tidigare år. Nu börjar vi se att fler svenskar börjar köpa och sälja bostäder igen, samtidigt finns det förändrade behov som både vi och kunderna måste anpassa oss till. Något som förvånar mig en aning är att många inte vet om hur mycket mer de betalar i ränta jämfört med ett år sedan trots att det uppenbarligen påverkar vardagen, säger Andreas Moritz, VD på Skandiamäklarna.
Enligt Ekonomifaktas bolåneprognos kan bolåneräntan ligga mellan 4,9 procent och 5,8 procent i slutet av 2023, sett till historiska medelvärden och Riksbankens prognos för styrränta.
– Resultaten från Räntetempen ger oss värdefull insikt i hur höjda bostadsräntor påverkar svenskarnas ekonomi och konsumtionsvanor. Det är tydligt att många hushåll fått det tuffare med den ekonomiska bördan av höjda räntor, vilket kräver anpassning och medvetenhet om sin ekonomi, avslutar Andreas Moritz, VD på SkandiaMäklarna.