Prisspecialisten Bubo.AI har nu landat i Norden

Bubo.AI har utvecklat en avancerad AI-lösning för värdebaserad prissättning.

Prisspecialisten Bubo.AI har nu landat i Norden

Ledande molnteknik och avancerade analyser gör det möjligt för kunder att uppnå mer lönsamhet baserat på optimerade priser.

2019 grundades Bubo.AI i Storbritannien och vann 2020 ”Best Emerging Technology in AI”. Idag hjälper företaget kunder världen runt med att optimera sin prissättning. Sedan början av 2021 har Bubo.AI tagit steget in på den nordiska marknaden med ett kontor i Sverige.

Ett unikt erbjudande för Norden

Efter att ha expanderat inom Europa och med flera projekt i Sydamerika och Sydostasien startar nu Bubo.AI upp i Norden med närvaro i Göteborg.

Att välja Norden som nästa region baserades på en mix av omständigheter såsom etablerade affärskontakter, en aktiv marknad för startup, flera stora branschaktörer inom B2B-segmentet och tillgången på högkvalificerad personal.

“Sverige har konsekvent rankats bland de tio bästa i Forbes lista över mest affärsvänliga länder”, säger Alan Timothy, VD för Bubo.AI. ”Sveriges affärsvänliga kultur är en av drivkrafterna bakom beslutet att välja landet och dess västra nav Göteborg som bas för vår nordiska verksamhet.”

“För att testa vattnet har vi redan deltagit i evenemang på plats och online som exempelvis IGNITE SWEDEN”, tillägger Magnus Johansson, landschef för Norden. ”Baserat på vår kunskap om big data och vår koppling till akademisk forskning inom AI går vi in på marknaden med starkt självförtroende. Det finns definitivt en stor efterfrågan på våra tjänster.”

Mer vinst med AI-drivna priser

Särskilt grossist- och distributionsföretag drar störst nytta av den prissättningsteknologi som Bubo.AI använder, men företaget har även B2B-kunder inom bland annat fordonsindustrin, byggsektorn, modebranschen och hälso- och sjukvård.

”Våra kunder arbetar med oss för att omvandla sina prissättningsprocesser genom en tydlig strategi och skräddarsydda arbetsflöden”, förklarar Alan Timothy. ”Tänk om du som företag plötsligt visste exakt vilken kund som skulle vara villig att spendera lite mer på specifika produkter och även vid vilka tillfällen. Våra maskininlärningsalgoritmer hittar det optimala priset som en kund verkligen är villig att betala för varje produkt utan att det påverkar volymen negativt. ”

Att höja priserna försiktigt utan att driva bort kunder och utan att förlora försäljning har länge varit en dröm – men tekniska framsteg har nu gjort drömmen till verklighet.

”Med dagens datorkraft kan vi äntligen beräkna rätt pris – för varje kund, varje produkt och varje situation”, tillägger Magnus Johansson. ”Om du har tusentals olika produkter och kunder krävs miljarder av beräkningar för att ge den insikt du behöver. Äntligen kan vi sluta gissa och börja förlita oss på faktabaserad information.”

Vetenskapligt samarbete med Köpenhamns universitet

Bubo.AI samarbetar nära med den akademiska världen för att driva prisforskningsagendan och utveckla prissättningslösningar baserade på den senast tillgängliga kunskapen inom AI-teknologin och maskininlärning.

Tillsammans med Wiktoria Ewa Salwa, doktorand vid Köpenhamns universitet, arbetar Bubo.AI med att utveckla den tekniska kunskapen med hjälp av forskning och vetenskapliga artiklar. Wiktoria, en expert inom Supply Chain Management och Pricing Management, ägnar en del av sin forskning kring tillämpningen av prissättningsteorier och modeller för att bredda den strategi som Bubo.AI använder.

home