Plexian ska maxa plattformen med handlare – stärker kommersiella teamet

Plexian Edge är plattformen där konsumenter och handlare möts på lika villkor.

Mårten Hansson, Head of Partners, Plexian och Jonas Tönnberg, Head of Merchants, Plexian.

FinTechbolaget Plexian gick i våras ut med nyheten om att 350 000 konsumenter kommer få tillgång till Edge i och med bolagets nytecknade avtal med en stor svensk kedja. För att fylla Edge med upplevelser och erbjudanden har bolaget nu stärkt sitt kommersiella team. Jonas Tönnberg har stor erfarenhet av att bygga relationer för bolag som EuroBonus medan Mårten Hansson tidigare haft olika roller inom detaljhandeln. De kliver in i bolaget med stor frihet.

”Enligt min erfarenhet, som arbetat med lojalitet väldigt länge nu, är att många bolag ironiskt nog utgår från sig själv snarare än kunden när man sätter upp en kundklubb eller ett lojalitetsprogram. Resultatet blir då dessvärre sämre för både bolaget och kunden. Istället behövs det en förändring i relationen mellan affär och kund, där fokuset utgår från kunden. Det är inom detta området jag kan tillföra mest värde till Plexian, genom att utöka det nätverk av handlare som ligger till grund för de erbjudanden som användarna ska matchas med via AI. För mig var mixen av teknisk innovation och transparens i erbjudandet det som lockade med att få arbeta med Edge och vara en del av den resa som förhoppningsvis kommer att ändra sättet vi konsumerar på.” – säger Jonas Tönnberg, Head of Merchants, Plexian.

Jonas och Mårten kommer till Plexian med ett stort nätverk av handlarkontakter. Tillsammans med Plexians grundare Sami Sulieman ska de bygga upp ett nätverk av handlare vars erbjudanden kommer, med hjälp av AI, matchas med de 350 000 konsumenter som initialt får tillgång Edge.

”Spännade och utmanande att vara med på resan och arbeta med en produkt som inte bara har handlarens bästa i fokus utan även partners och inte minst konsumenten. Just relationen mellan handlare och konsument, med fokus på ärlighet, skulle jag säga att Plexian gör på ett mer unikt sätt jämfört med andra bolag när jag tittar mig omkring. Att kunna rikta relevanta erbjudande till rätt kund och i rätt tid är något som många har försökt tidigare men det är svårt att få till så det känns klockrent. Nu känner jag att Plexian är på rätt spår med Edge, en fantastisk möjlighet och verkligen en win, win, win.” – säger Mårten Hansson, Head of Partners, Plexian.

“Jag är glad över att få välkomna Jonas och Mårten till teamet på Plexian. Det märks att de brinner för det de gör och att deras kompetens och erfarenhet matchar väl med vad vi håller på att skapa på Plexian. På kort tid har ett stort nätverk med handlare av olika slag anslutit sig till Edge. Dessa handlare står för en mix av fysiska och digitala erbjudanden. Det kommer verkligen ta fart i höst och vi rustar just nu för en snabb tillväxt inte minst genom att flytta till större lokaler. Även antalet partners som ansluter sig till Edge blir fler, vilket innebär att vi nästan dubblar antalet användare inom en snar framtid. I detta sammanhang blir Mårten och Jonas viktiga kuggar för att fylla plattformen med intressant innehåll som gör Edge till en engagerande upplevelse för våra användare.”. Det säger Sami Sulieman, CCO, Plexian