Zynka BIM växer med nystartade techbolaget Digital Buildings.
Bolagets plattform hjälper fastighetsägare att effektivisera den befintliga verksamheten och utveckla nya intäktsströmmar genom tjänsteutbud.
– Det har länge pratats om att digitalisera fastighetsbranschen, jag ser fram emot att göra det i praktiken – och i stor skala, säger Petter Bengtsson, VD på Zynka.
För fem år sedan bildades det snabbväxande Zynka BIM och som ett naturligt steg i utvecklingen startar nu även bolaget Digital Buildings. Bolagets syfte är att bygga upp digitala tvillingar till de fysiska fastigheterna och genom plattformen ge fastighetsägarna kontroll över all information i och kring fastigheten. För att snabbt komma upp i kritisk volym kommer dessa fastighetsägare genom sin investering automatiskt få delägarskap i själva plattformen, vilket innebär att den kommer att både ägas och utvecklas kollektivt – av fastighetsägare för fastighetsägare.
Allt pekar på att data kommer att fortsätta vara en högt värderad tillgång och inom en inte alltför avlägsen framtid uppskattas den totala mängden genererad data för en fastighet till och med ha samma, eller högre, värde som den fysiska fastigheten.
– Precis som när man investerade i fiber för några år sedan är detta nästa sätt att framtidssäkra sin fastighet. Genom att bygga ramverk och upprätta en global standard skapar vi en säker miljö som möjliggör för fastighetsägare att ta kontroll över och utveckla sin affär, säger Petter Bengtsson.
Och det nya bolaget har redan kommit långt. I ett första steg har man karterat inomhusmiljöer på samma sätt som Google Maps kartlagt världen och samlat data om miljontals kvadratmetrar i norra Europa.
Informationen ger en fullständig överblick av fastigheten i realtid och därefter kan plattformen med hjälp av datadriven förvaltning identifiera både problem och lösningar, så som energieffektivisering, långsiktig underhållsplanering, eller högre beläggning av outnyttjade ytor.
– Det här är sättet att på riktigt ta tag i både hållbarhet- och digitaliseringsfrågan. Att gå från att prata om det som en kommunikativ fördel till att omvandla det till verklig affärsnytta i kronor och ören, säger Petter Bengtsson.
Men det är bara början. För den som tänker ett steg längre ger plattformen dessutom möjlighet att kommunicera med hyresgäster och genom att koppla på externa tjänsteföretag skapas dubbla intäktsströmmar. En helt ny typ av affär för Sveriges fastighetsägare.
– Sverige är en kunskapsnation och ett föregångsland när det kommer till digitalisering. Men fastighetsbranschen har stått still och jag har bestämt mig för att förändra det. Vi hjälper fastighetsägare att gå från att enbart äga stål och betong, till att bli dataägare och tjänsteleverantörer. I år startar vi i Sverige, nästa år tar vi steget mot den japanska och amerikanska marknaden, säger Petter Bengtsson.