Det nordiska investmentbolaget Amp Eleven lanserar företagsekosystemet Born Digital AB med målet att investera i framtidens konsultbolag.
Redan vid uppstart är Born Digital delägare i tio tech- och techrelaterade konsultföretag med omkring 400 anställda.
Planen är att investera 300 miljoner kronor i Born Digital AB och att inom tre år vara delägare i 20-30 konsultföretag.
– Vår ambition är att kombinera det bästa av två världar: fördelarna med att vara liten och agil med att vara del av något större, med alla fördelar som det ger. Vi bygger inte ytterligare ett storbolag, utan snarare ett ekosystem, en familj, med en gemensam delägare. Vi finns till av entreprenörer för entreprenörer och söker entreprenörsdrivna konsultföretag med hög tillväxt, god lönsamhet, ett starkt varumärke och ett tydligt tjänsteutbud på sin målmarknad. För att en sak är säker: det kommer att finnas en efterfrågan på högkvalificerade personer inom teknik och IT-utveckling under lång tid framöver, säger Henrik Lie-Nielsen, styrelseordförande i Born Digital AB.
Med närmare 400 experter från tio företag blir Born Digital en betydande nordisk aktör som utmanar de traditionella konsultföretagen. Born Digital-företagen tillhandahåller tillsammans ett brett utbud av konsulttjänster och har expertis inom områden som UX, design och marknadsföring, mjukvaruutveckling, cybersäkerhet och AI, samt strategi, rekrytering och rådgivning. Bolagen i Born Digital räknar med att samarbetet ska stärka dem som professionella tjänsteleverantörer på den nordiska marknaden.
– Vi tror att framtidens talanger vill arbeta för mindre företag snarare än multinationella bolag, med en platt struktur och utan onödig byråkrati, där individer kan påverka mer. “One size does not fit all”. Därför föredrar vi att vara del av ett ekosystem med många mindre, nischade expertföretag med sina unika egenskaper, kulturer och expertis, säger Stefan Trailovic, vd för Queenslab, som är ett av de Born Digital-ägda bolagen.
För konsultverksamhet är relationer och nätverk några av de viktigaste framgångsfaktorerna. Alla företag i Born Digital delar bilden att de mest framgångsrika konsultföretagen är de som har ett stort fokus på människan, som bryr sig om sin personal och sina kunder.
– Vi tror att långsiktig framgång för organisationer skapas när företagskulturen präglas av tillit och medkänsla. Detta har varit MUM:s strategi från början och vi är glada över att kunna se liknande inkluderande värderingar hos våra kollegor i Born Digital, säger Ulrika Oskarsson, vd på MUM Group.
Gemensamt för alla företag som Born Digital investerar i är att de är grundade och ledda av entreprenörer med höga ambitioner och stor drivkraft att vidareutveckla sina respektive bolag – också som ägare. Inom gruppen ger samverkan bland annat ökade möjligheter att nå nya kunder och förbättrade rekryteringsmöjligheter, vilket möjliggör snabbare och mer lönsam tillväxt. De har en ambition att omsätta 1,5 miljarder SEK på årsbasis och att i närtid investera 300 miljoner kronor i Born Digital och att inom tre år samla 20-30 företag i gruppen.
Born Digital rymmer olika typer av bolag där varje bolag och entreprenör själv väljer hur mycket och i vilken omfattning de samverkar med övriga bolag – grundidén bygger på valfrihet och autonomi hos varje enskilt bolag – bolagen och entreprenörerna engagerar sig i de processer som de bedömer som mest värdeskapande. Strukturen ger Born Digital en väsentlig strategisk flexibilitet då man kan ta minoritetsposter inom nya spännande områden samt i vissa fall även avyttra sina innehav ifall bedömningen är att det finns mer passande ägare än Born Digital för enskilda bolag och entreprenörer.
Fakta – Born Digital är delägare i:
MUM
Queenslab
Blead
Cure
Zebra Consulting
Regentor
Holly Tech
Aliby
Crepido
Eghed