Fintech-startupen Mynt lanserar ett smart företagskort som är specifikt designat för att hjälpa startups och småföretag.
Kortet integrerar direkt med bolagens bokföringssystem och bank via tillhörande mobilapp. Mynt tillkännager i samband med lanseringen en tilläggsinvestering om 30 mkr från befintliga ägare Luminar Ventures och Svea Ekonomi – detta ovanpå tidigare investeringar om 26 mkr..
-Företag lägger alldeles för mycket tid på att hantera kvitton och utlägg, i vissa fall så mycket som en dag i veckan. Mynt har spenderat mycket tid på att lösa problemet och har nu tagit fram en tjänst som varit i beta-test sedan juni. Feedbacken har varit otroligt positiv och företag står i kö för att få tillgång till tjänsten, säger Baltsar Sahlin, VD och grundare på Mynt.
Integrationen med bokföringssystemet gör kvitto- och utläggshantering superenkel för kortanvändaren. De flesta system, såsom Fortnox och Visma, är idag kopplade till kortet.
Styrkan i Mynts erbjudande är att det förenar bank, bokföring & finansiering och kan på så sätt skapa kraftfulla digitala tjänster för företagare. Företaget har sedan tidigare en digital checkkredit baserad på open banking som vuxit snabbt med över 5000 kunder.
- -Vi ser oss själva som ett komplement till de traditionella bankerna. Mynts tjänst är byggd för att fungera i tillägg till företagets befintliga bank.
Företag som är intresserade av kortet kan anmäla sig på www.mynt.se för att få tillgång till ”early access”, inför bred lansering under hösten.
Mynts företagskort: highlights
- Enkel utgiftshantering – fota kvittot direkt vid köp – när det är dags för bokföring går det att enkelt exportera till ditt bokföringssystem
- Kredit vid behov – använd kortet som prepaid eller fyll på med kredit utan krångel – se kreditutrymme direkt i Mynts app
- Förmåner – få tillgång till anpassade erbjudanden direkt i appen