IT-säkerhetsföretaget Check Point publicerar nu sin rapport Brand Phishing Report, som redogör för utvecklingen av nätfiskeattacker under fjärde kvartalet 2020.
Rapporten visar vilka varumärken som cyberkriminella försöker utnyttja eller efterlikna i sina försök att komma åt personlig information eller bankuppgifter från privatpersoner och företag.
Den mest utnyttjade branschen för nätfiske var teknik, följt av logistik och detaljhandeln. Detta indikerar hur cyberkriminella använder välkända varumärken i dessa branscher för att lura användare när de arbetar på distans eller beställer varor online under stora shopping- och reaperioder.
Microsoft var det varumärke som användes allra flitigast under perioden oktober-december. 43 procent av alla försök till nätfiske var relaterade till teknikjätten, vilket är en uppgång från 19 procent under tredje kvartalet. Cyberkriminella fortsätter att dra nytta av att människor arbetar på distans under Covid-19-pandemins andra våg.
– Cyberkriminella ökade sina försök att stjäla människors personuppgifter under fjärde kvartalet 2020 genom att utge sig för att vara ledande varumärken, säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert hos Check Point. Våra uppgifter visar tydligt hur de ändrar sin taktik för att öka chanserna att lyckas. Som alltid uppmuntrar vi användare att vara försiktiga när de lämnar ut personuppgifter, och att tänka till två gånger innan de öppnar bilagor eller klickar på länkar i e-post, särskilt e-postmeddelanden som påstås komma från företag, såsom Microsoft eller Google, där det finns stora risker för bedrägerier.
För att genomföra nätfiskeattacker sätter de cyberkriminella upp domännamn eller URL:er med namn som liknar kända varumärkens. Länken till den falska webbplatsen sprids sedan till utvalda individer via e-post eller sms. En användare kan också omdirigeras till den falska webbplatsen medan de nätsurfar eller skickas dit från en falsk mobilapp. Den falska webbplatsen innehåller ofta ett formulär som är avsett för att stjäla användarnas inloggningsuppgifter, betalningsinformation eller annan personlig data.
De mest använda varumärkena för nätfiske under tredje kvartalet 2020 var:
1. Microsoft (relaterad till 43 % av alla nätfiskeförsök globalt)
2. DHL (18 %)
3. LinkedIn (6 %)
4. Amazon (5 %)
5. Rakuten (4 %)
6. IKEA (3 %)
7. Google (2 %)
8. PayPal (2 %)
9. Chase (2 %)
10. Yahoo (1 %)