Efter en stark inledning på 2019 vände nyföretagandet nedåt under andra kvartalet.
Jämfört med samma period förra året startades det 4 procent färre nya företag, visar ny statistik från Bolagsverket som Visma har sammanställt.
– Det är oroande att vi nu ser en minskning av nya företag efter ett så starkt första kvartal. Nya och välfungerande företag är en viktig förutsättning för att Sverige ska fortsätta må bra och ha en stark ekonomi och hög sysselsättning, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.
Mellan april och juni i år registrerades 15 001 nya företag i Sverige. Det motsvarar en minskning med 4 procent jämfört med samma period 2018, då det startades 15 608 nya företag.
I Sverige har nyföretagandet upplevt en negativ trend sedan 2017. 2018 minskade nyföretagandet med hela 7 procent, men totalt sett har det hittills i år ökat med 3,1 procent. Detta beror på en kraftig ökning av nyföretagande under första kvartalet, då hela 19 052 företag startades.
Samtidigt visar en opinionsundersökning som beställts av Visma att var tredje svensk, 31 procent, drömmer om att starta företag. Bland unga mellan 18 och 29 år vill så många som varannan, 47 procent, ha ett eget företag.
– Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag och därför måste vi göra mer för att ta tillvara den potential för innovation och nya arbetstillfällen som uppenbarligen finns, säger Boo Gunnarson.