Dibz, som samlar Sveriges bostadsköer på dess plattform, attraherar användare i takt med att allt fler oroar sig över sin ekonomi och bostadssituation.
Under förra året 20- dubblades omsättningen.
Efter att ha byggt upp en stabil användarbas skiftar nu bolaget fokus till nästa spännande projekt som lanseras under 2023.
Dibz samlar över 100 bostadsköer till olika hyresvärdar på dess plattform. På dibz.se kan användare hitta och ställa sig i bostadsköer runt om i hela landet, både kommunala och privata samt studentköer. Dibz sköter därefter automatiskt underhållet för att säkerställa kundernas köande.
Tjänsten lanserades under sommaren 2021 och strax därefter tog dibz in 6.6 miljoner kronor från välkända ängelinvesterare. Sedan dess har dibz gått som tåget och är ett av de få bolag som blomstrar under en tid då ekonomiska läget är ytterst osäkert.
Folket rusar till bostadsköerna under ekonomisk osäkerhet

På bild från vänster: Oliver Åsbacka, CTO och medgrundare. Lovisa Qvarner, CEO och medgrundare. Richard Valleryd, COO och medgrundare.
I en tid som präglas av hög inflation, stigande räntor och annalkande lågkonjunktur är det uppenbart att många känner oro för sin bostadssituation. Dibz märker att allt fler vill utöka sina valmöjligheter genom att ställa sig i bostadskö då bostadsrätt inte längre är ett ekonomiskt hållbart alternativ.
“Vi får en ny användare var 10:e minut, folket rusar till bostadsköerna .” Förklarar Lovisa Qvarner, VD och medgrundare på dibz.
“Jag är glad att vi kan hjälpa människor till en tryggare framtid med fler valmöjligheter” fortsätter Lovisa.
Investerare får vänta
Inflödet av användare har resulterat i att dibz blivit en relevant spelare på den svenska bostadsmarknaden. Under 2022 har teamet haft ett starkt tillväxtfokus och lyckats öka omsättningen med 20x. Under året de har genomfört en halv miljon registreringar i olika bostadsköer åt användarbasen.
Affärsmodellen har varit lönsam sedan start och det finns i dagsläget inget behov av ytterligare externt kapital. Bolaget arbetar utifrån strikta KPIer för att säkerställa att de växer på ett effektivt och skalbart vis. För varje krona som investeras i marknadsföring genereras cirka 7 kronor till bolaget.
Bolagets utveckling och goda affärsmannaskap har väckt intresse hos många investerare. De nya investerare som knackar på får däremot vänta då teamet har fullt fokus på nästa erövring.
“Bostadsbolagens egna kösystem är ofta kantiga och överbelastade, nu riktar vi blicken mot hur vi kan skapa en bättre infrastruktur för köande i stort” Förklarar Lovisa.