Fyra av tio småföretag har ingen hemsida, visar en ny undersökning från Visma – trots att så gott som alla internetanvändare skaffar sin information genom att söka på nätet.
Vanliga skäl att välja bort en hemsida är att man inte tror att den ökar försäljningen eller ger nya kunder.
– Det här är bekymmersamt, eftersom digitaliseringen helt har förändrat hur vi köper varor och tjänster. Dagens kunder förväntar sig att hitta allt de behöver på nätet och väljer andra leverantörer om ditt företag inte har en hemsida, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.
Vismas undersökning visar att fyra av tio småföretagare i Sverige, 38 procent, fortfarande saknar en hemsida. Det finns flera skäl: Bland dem som inte har en hemsida uppger 62 procent att de inte tror att den skulle öka försäljningen. Lika många svarar att de inte tror att en hemsida skulle generera nya kunder.
Samtidigt är det till nätet som den stora majoriteten vänder sig när de ska köpa varor och tjänster. Praktiskt taget alla som använder internet, 96 procent, googlar för att hitta information på nätet, enligt Svenskarna och Internet 2019, Internetstiftelsens årliga studie av svenska folkets internetvanor. Sex av tio internetanvändare söker information på nätet varje dag.
– En bra hemsida stärker ditt varumärke och ger dig bättre kontroll över informationen som finns om ditt företag på nätet. Facebook och andra sociala medier är jättebra verktyg i marknadsföringen, men ska inte vara en ersättning för en riktig hemsida, säger Boo Gunnarson.
Utan betald annonsering är synligheten för en företagssida på Facebook i dag nästan obefintlig. Det innebär att småföretag som förlitar sig enbart på sin Facebooksida har mycket svårt att nå potentiella kunder.
I Sverige finns omkring en miljon registrerade företag. Av dessa är den stora merparten, 96 procent, små företag med upp till nio anställda.