Europeiska aktörer inom detaljhandeln är eniga om att digitalisering är framtiden och att begrepp som ”omnichannel” kommer att vara kritiskt för fortsatt framgång framöver. Trots det visar det sig att 4 av 5 digitaliseringsprojekt inom detaljhandeln är rena chansningar.
Det visar en ny rapport från Fujitsu där fler än 600 beslutsfattare inom IT fått komma till tals.
Några exempel på insikter kring retail-industrin från rapporten:
- Bara en av tre intervjuade handlare håller med om påståendet att ”digitala prioriteringar är synkade genom hela deras organisation
- Det råder stor oenighet inom retail-sektorn kring vem som driver digitaliseringen internt – bara en fjärdedel säger att det är VD:n
- En av tre beslutsfattare tycker att de redan idag lägger för mycket resurser på digitala projekt
- Bara en av fyra är säger sig vara ”helt övertygade” om att de fattar rätt beslut
Undersökningen om digitaliseringsläget i detaljhandeln är en del den större rapporten ”Walking the Digital Tightrope” från Fujitsu som presenterades i samband med World Economic Forum i Davos. Läs hela rapporten här.