Freja eID Group AB (publ) och Eucaps Holding AB har inlett ett samarbete om elektronisk identifiering av Eucaps europeiska användare.
Eucaps är en ”Investor Engagement Platform”, en ny sorts mötesplats för bolag och investerare.
Eucaps samlar och synliggör information, presentationer och analyser av alla europeiska small- och midcap-bolag och ger samtidigt bolagen möjlighet att kommunicera och interagera direkt med investerarkollektivet för att stimulera ett ökat engagemang.
Idag är tjänsten främst ett investerarforum – där identifiering krävs för att motverka otillbörlig kurspåverkan – men inom kort lanseras även handel och då blir säkerheten ännu mer central.
Freja erbjuder e-legitimering för 32 europeiska nationaliteter; samtliga EU och EES länder samt Ukraina och Storbritannien. I takt med att svenska företag i allt större utsträckning förlitar sig på e-legitimering av sina svenska användare har det uppstått ett behov av att även kunna identifiera utländska användare elektroniskt. För närvarande är Freja den enda svenska e-legitimation som erbjuder denna möjlighet.
Henrik Wagenius, VD på Eucaps kommenterar:
“Vi ser stora möjligheter i att erbjuda vår tjänst till investerare från hela Europa och för hela den europeiska aktiemarknaden, detta är något nytt och unikt. Att det saknas den här typen av breda europeiska, digitala tjänster tror jag till viss del beror på att det varit väldigt krångligt att just identifiera användare från olika länder. För svenskar har det ju länge funnits fungerade e-legitimering, men de flesta andra länder är inte ens i närheten av vad vi är vana vid.Det tror jag har varit ett hinder för pan-europeiska e-tjänster som Freja nu har en lösning för. Vi tycker att det är spännande att vara bland de första att utnyttja denna nya möjliggörare för gränsöverskridande e-tjänster.”
Johan Henrikson, vd Freja eID Group kommenterar:
”Vi ser ett stort intresse för vår gränsöverskridande e-legitimering. Det är ju en naturlig följd av att svenska företag och myndigheter vant sig vid att e-legitimera svenska användare. Nu vill de som har gränsöverskridande e-tjänster kunna identifiera utländska användare lika smidigt och då är Frejas tjänst faktiskt helt unik.”