Freja eID Group AB meddelar idag att man lanserat en funktion som gör det möjligt för utlandssvenskar att registrera sig för e-legitimationen Freja eID.
Första kunden att använda detta är tjänstepensionsbolaget Alecta vars e-tjänster nu fungerar med Freja eID, för utlandssvenskar såväl för de som är folkbokförda i Sverige.
Cirka 660 000 svenskar är utflyttade och bosatta utomlands. För denna grupp är tillgången till e-tjänster, såväl privata som offentliga, begränsad då de inte alltid kan skaffa sig en svensk e-legitimation.
Utlandssvenskar kan nu – inom tre år från de att flyttar – skaffa Freja eID på samma sätt som de som är folkbokförda i landet. Det innebär att de också kan skaffa den högsta nivån, Freja eID Plus, som ger dem åtkomst till offentliga e-tjänster som Skatteverket och Pensionsmyndigheten. För att nå den högsta nivån måste de göra en fysisk ID-kontroll hos något av Frejas ombud i Sverige.
Individer som bott mer än tre år utomlands kan skaffa Freja eID om de använder sitt svenska pass. För närvarande tillåter inte regelverket att dessa kan uppgradera till Freja eID Plus. Men de kan nå andra tjänster kopplade till Freja eID, exempelvis Alectas e-tjänster.
Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917, med uppdraget att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både företags- och privatkunder. Det gör Alecta genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Alecta förvaltar drygt 1100 miljarder kronor åt sina ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.
Johan Henrikson, vd Freja eID Group kommenterar:
”Vi hoppas att fler som vänder sig till utlandssvenskar nu tar vara på möjligheten att inkludera dem i sina e-tjänster. Berättelser från många utlandssvenskar vittnar om en mycket besvärlig situation när man inte kan använda en e-legitimation för att ta del av de samhällstjänster man fortfarande är berättigad till även som utflyttad.”