Piwik PRO kommenterar färsk dom från Integritetsskyddsmyndigheten
Nyligen presenterade Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) att en sanktionsavgift på 15 miljoner kronor har utfärdats mot Avanza Bank.
Detta då banken har använt sig av en Meta-pixel på sin webbplats och app vilket har inneburit att kunders personuppgifter har förts över till Meta. Analytics-leverantören Piwik PRO:s vd Piotr Korzeniowski kommenterar domslutet.
– Sanktionsavgiften utgick för att myndigheten bedömer att banken har brustit mot GDPR genom att inte ha vidtagit lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa en lämplig säkerhetsnivå för webbplatsbesökares och app-användares personuppgifter. Detta antyder möjligtvis att det fanns en okunskap som vi har sett under en längre tid i en rad olika branscher, säger Piotr Korzeniowski, och fortsätter:
– Personer som jobbar med marknadsföring och insamling av data vill i grunden göra rätt. Samtidigt visar vår senaste studie som genomfördes bland 300 svenska marknadsförare under våren att 35 procent har svårt att förstå eller är osäkra på vilka krav som ställs inom ramen för GDPR. Piwik PRO:s studie visar också att närmare 20 procent än så länge inte har gått igenom sina marknadsföringsverktyg för att se om deras datainsamling är GDPR-kompatibel.
Piwik PRO:s studie visar att 44 procent av respondenterna inte kan svara på om den data som samlas in via deras webbplats eller app lämnar Europa. Resultatet visar också att endast 29 procent vet vart den data som samlas in lagras. 7 av 10 känner sig trygga med att deras arbete med marknadsföringsverktyg och datainsamling följer rådande lagar och regleringar.
– Domen från Integritetsmyndigheten belyser ett fortsatt behov av att öka kunskapen om hur data ska samlas in på ett GDPR-säkert sätt. Något som också bekräftas av vår studie. Insamling och aktivering av data är kraftfulla verktyg för marknadsförare. Det kan öka kundbasen och öka försäljningen. Men det behöver ske på ett sådant sätt att den personliga integriteten respekteras. Det är endast då företag och e-handlare kan skapa ett förtroende bland sina kunder och besökare, säger Piotr Korzeniowski, vd på Piwik PRO.
Piwik PRO:s studie genomfördes bland 1800 marknadsförare runt om i Europa.
Piwik PRO tillverkar kraftfull, integritetskompatibel analysmjukvara och erbjuder högkvalitativ support, så att kunder kan få ut det mesta av sin data. Piwik PRO Analytics Suite tillhandahåller flexibel datainsamling, rapporter, samtyckeshantering, tagghantering och en kunddataplattform.