Fintechbranschen halkar efter i jämlikhetsracet
Hem RAPPORT/UNDERSÖKNING Fintechbranschen halkar efter i jämlikhetsracet

Fintechbranschen halkar efter i jämlikhetsracet

Publicerat av: Redaktionen

Det går inte att förneka att fintechbranschen har problem med könsrepresentation.

Denna relativt nya bransch har ”ärvt” vissa gammaldags egenskaper från den traditionella finansbranschen, och särskilt dess typiskt mansdominerade arbetsstyrka, då bara 17 procent av ledande befattningar innehas av kvinnor.

Och även om det på senare år allt oftare pratats om könsmångfald inom fintechbranschen är vägen till jämlikhet mellan könen fortfarande lång. En undersökning bland vår egen personal avslöjar stora skillnader mellan mäns och kvinnors uppfattning om branschen. Exempelvis menar 10 procent av kvinnorna att det är ”ensamt” att arbeta inom fintech, jämfört med 0 procent av männen, och 28 procent av kvinnorna beskriver branschen som ”skrämmande” jämfört med bara 14 procent av männen.

Fintechbranschen halkar efter i jämlikhetsracet

Nanna Lauth

När de tillfrågades om att beskriva hur det är att vara kvinna inom fintech, gav respondenterna tre tydliga svar: spännande (53 procent), positivt utmanande (48 procent) och stärkande (34 procent). Detta visar tydligt att fintechbranschen kan bana väg för en bra karriär för många kvinnor. Alla företag i branschen bör därför fokusera på att lägga grunden för god inkludering och främja mångfald mellan könen.

Om fintechföretagen kan börja ta itu med sina problem med att anställa och behålla kvinnor, kommer de inte bara att förbättra sin företagskultur, utan också sin relation till konsumenter och andra företag.

De kommer att kunna dra nytta av den ökade kreativitet som uppnås genom mångfaldsrika team, tack vare de anställdas olika perspektiv och erfarenheter, vilket bidrar till företagets utveckling. Detta är vägen framåt för en mer jämlik fintechbransch och något att beakta extra mycket just denna dag.

Internationella kvinnodagen är en bra påminnelse om vikten av mångfald, men påminnelsen bör inte begränsas till en dag om året, och den bör inte heller baseras enbart på kön. Mångfald i alla dess former måste få en mycket betydelse, och det är avgörande att fokusera på åtgärder för att uppnå ett mer inkluderande samhälle och en känsla av tillhörighet som delas av ett brett spektrum av människor.

Nanna Lauth, Nordic Marketing Manager på Pleo

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy