Finansiering av företagsutrustning för ditt företag
Hem NYHETER Finansiering av företagsutrustning för ditt företag

Finansiering av företagsutrustning för ditt företag

Publicerat av: Redaktionen

Med finansiering av företagsutrustning menas ett lån eller leasing av utrustning för ditt företag.

Företagsutrustning kan egentigen vara vilken materiell tillgång som helst förutom fastigheter.

Exempel på företagsutrustning är kontorsmöbler, datorutrustning, maskiner som används i tillverkningen, medicinsk utrustning och företagsfordon.

Så fungerar finansiering av företagsutrustning

Finansiering av utrustning är en viktig del av affärsverksamheten av ett par skäl. För det första kan finansiering av utrustning för ett nystartat företag eller ett företag i ett tidigt skede vara ett viktigt steg för att få igång verksamheten.

För det andra, eftersom finansiering av utrustning vanligtvis används för att skaffa dyr utrustning, utgör den skuldförbindelse som uppstår ett betydande ekonomiskt åtagande. Därför måste företagare eller företagsledare noggrant överväga varje plan för finansiering av utrustning och försöka säkra bästa möjliga finansieringsvillkor.

Det finns två huvudsakliga alternativ för finansiering av utrustning: att få ett lån för att köpa utrustning eller att leasa utrustningen. Vilket alternativ som är bäst för ditt företag beror på flera faktorer, t.ex. företagets kreditvärdighet (som påverkar den ränta som företaget kan låna pengar till) och den förväntade livslängden för den utrustning som ska finansieras.

Att köpa utrustning med ett lån

När du skaffar företagsutrustning med hjälp av ett lån så fungerar utrustningen som säkerhet för lånet. Långivaren har alltså panträtt i den inköpta utrustningen och kan därmed ta den i besittning om låntagaren inte betalar lånet.

Eftersom det finns en betydande säkerhet för lånet kan en bank eller annan långivare vara villig att låna ut upp till 100% av utrustningens värde, men det är vanligare med lån på upp till 80 % av utrustningens värde. Därför kan låntagaren även med ett lån för finansiering av utrustning behöva lägga en betydande handpenning.

Som företagare bör man noggrant undersöka sin förmåga att betala lånet. Om man har minsta tvivel på sin förmåga att klara av betalningarna kan leasing av utrustning vara ett bättre alternativ.

Lånetiderna för företagsutrustning varierar från flera månader till 10 år eller längre. Räntesatserna för denna typ av finansiering varierar kraftigt – de kan ligga mellan 4% – 5% och upp till 30%. De avgörande faktorerna är i första hand företagets eller företagsägarens kreditvärdighet, hur länge företaget har varit i drift, lånetidens längd och hur väl den inköpta utrustningen förväntas hålla sitt värde.

En viktig fördel med att köpa utrustning, i motsats till att leasa den, är att när utrustningslånet är avbetalt äger företaget en värdefull tillgång. Om företaget behöver låna pengar för ett annat ändamål, t.ex. för att utöka verksamheten, kan den tidigare inköpta utrustningen användas som säkerhet för att få förmånligare lånevillkor.

Leasing av utrustning

Att leasa utrustning i stället för att köpa den kan vara ett attraktivt alternativ av flera skäl. För det första kan det vara omöjligt att få ett lån för att köpa utrustning om låntagaren inte kan täcka den nödvändiga handpenningen eller kvalificera sig för lånet. För det andra är leasing ofta ett billigare alternativ, särskilt för kortsiktig finansiering, eftersom det vanligtvis inte kräver någon handpenning och inte heller innebär att man behöver betala ett stort räntebelopp.

En annan anledning till att företag eller företagare kan överväga leasing är relaterad till karaktären på den utrustning som ska förvärvas. Om du vill finansiera utrustning som snabbt blir föråldrad och måste bytas ut, till exempel datorutrustning eller fordon, kan leasing vara ett mycket förmånligare alternativ. På så sätt har du möjlighet att leasa ny, mer uppdaterad utrustning när tiden går. Om detta är din plan bör du dock noga överväga leasingvillkoren, till exempel om det finns några ekonomiska påföljder för att säga upp leasingavtalet i förtid. Om sådana föreligger så innefattar dessa oftast även mervärdesskatt på beloppet som ska betalas in.

Vissa leasingavtal ger en köpoption i slutet av leasingperioden. Den mest uppenbara frågan för en företagare här är om han eller hon räknar med att köpa den leasade utrustningen så småningom.

Den främsta fördelen med att använda ett lån för finansiering av utrustning är att man äger tillgången i slutet av lånetiden. Den främsta fördelen med leasing är att man inte behöver oroa sig för att utrustningen ska bli föråldrad och förlora i värde.

Sammanfattning

  • Finansiering av företagsutrustning beskriver ett lån eller leasing som används för att skaffa företagsutrustning, som kan vara vilken materiell tillgång som helst utom fastigheter.
  • Finansiering av utrustning kan ske genom att man får ett lån för att köpa utrustning eller genom att man leasar utrustningen.
  • Huruvida köp eller leasing är ett bättre alternativ beror vanligtvis på vilken typ av utrustning som ska finansieras och låntagarens möjlighet att få ett lån till förmånliga villkor.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>