För ett år sedan lanserades Sveriges första individuella och AI-baserade bilförsäkring Enerfy – Försäkring med Moderna.
Bakom försäkringen står Greater Than och Moderna Försäkringar som tillsammans har skapat, utvecklat och lanserat produkten.
Enerfy – Försäkring med Moderna är Sveriges första bilförsäkring, helt anpassad efter förarens sätt att köra och körsträcka. Den är digital och bygger på att förarens körsätt analyseras och prissätts i realtid där kunden också direkt får feedback i sin smartphone efter varje körning.
– Kunderna har insett fördelarna med en uppkopplad bilförsäkring och till vår glädje kör de bättre och bättre. Vi ser en tydlig trend i att kunderna förbättrar sig med 2 – 3 premienivåer efter att de har börjat använda försäkringen. Det innebär att de kör säkrare och betalar lägre premier, säger Liselott Johansson, vd Greater Than.
Premienivåerna används i försäkringen för att beräkna och prissätta kundernas körsätt per körsträcka.
Förbättringen av premienivåerna hos genomsnittskunden innebär 29 procents besparing, utöver det är det fler som sparar mer genom att köra mindre och ännu bättre.
– Jag sparar över 1000 kronor varje månad med Enerfy i jämförelse med min gamla bilförsäkring. Genom att min ålder inte tas med i beräkningen blir det både billigt och det känns rättvist, säger Kaj Modberg, försäkringskund.
Försäkringen baseras på en teknikplattform, skapad av Artificiell Intelligens som Greater Than står bakom, samt ett nytt sätt att beräkna premier på från Moderna Försäkringar. På grund av att försäkringen är byggd på en AI som samlat in kördata sedan 2004 har Greater Than siffror och resultat på hur svenskarna kör, vilka som kör bäst och hur kundkretsen ser ut.
- Kunderna sparar i genomsnitt 29 % på försäkringen i jämförelse med en traditionell bilförsäkring. De som kör mindre och bättre än genomsnittskunden sparar mer än så.
- Äldsta försäkringskunden är 92 år gammal, yngsta är 18 år.
- Kvinnor i åldrarna 25 till 34 år kör bättre än män i samma ålder.*
*Siffrorna är baserade på de premienivåer som kunderna vanligen kör i.