S-Banken är en föregångare på den digitala arenan i Finland och använder teknik för att förenkla för sina 2,9 miljoner kunder.
För ”S-mobil”-tjänsten har HiQ utvecklat en innovativ lösning för mobiltankning – den första av sitt slag. Nu har den unika lösningen vunnit ett internationellt teknikpris.
– Vi vill erbjuda Finlands bästa digitala bank- och betaltjänster för våra 2,9 miljoner kunder. Med mobiltankningen behöver kunderna inte längre använda betalkort och trycka in sin PIN-kod på bensinmacken – att betala för sin bensin kräver bara tre enkla klick på mobilen. Under den finska vintern, med temperaturer under 30 minus, kan det vara besvärligt att tanka bilen och vi tror att tjänsten både underlättar och bidrar till en sömlös kundupplevelse. Det här är ett bra exempel på hur vi vill förenkla vardagen för människor i Finland, sa Pekka Ylihurula, VD på S-Banken, i samband med prisutdelningen.
NACS (National Association of Convenience Stores) delar ut utmärkelsen Insight European Technology Implementation Award till ett europeiskt banbrytande företag som inspirerar till skapandet av nya typer av tjänster för sin marknad. S-Bankens och ABC-kedjans mobiltankning prisades för originalitet och användarvänlighet när vinnarna utsågs den 9 juni.
S-Banken och ABC-kedjan samarbetar med HiQ för att utveckla digitala tjänster för ABCs bensinstationer. Den nya mobiltankningen, som är inbyggd i S-mobil-applikationen, är också den första av sitt slag internationellt. HiQ Finland ansvarar för det tekniska förverkligandet och VD Jukka Rautio ser S-Banken som en modig pionjär.
– Med sitt eget synsätt har S-Banken utmanat den digitala arenan genom att erbjuda helt nya typer av tjänster. Den nya lösningen för att tanka bilen är ett lysande exempel på hur man kan använda Internet of Things i praktiken. Det här priset uppmärksammar S-Bankens innovativa tjänsteutveckling även globalt, och vi är stolta över möjligheten att hjälpa S-Banken att skapa en enklare vardag, förklarar Rautio.
– I en uppkopplad värld föds de bästa resultaten genom att identifiera och forma nya typer av värdekedjor. På HiQ är vi experter på att göra just det. Genom att jobba tillsammans kan vi verkligen förenkla människors liv, avslutar Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.