Bostadsbolagets app för enklare kommunikation
Hem FASTIGHETER Bostadsbolagets nya app för enklare kommunikation

Bostadsbolagets nya app för enklare kommunikation

Publicerat av: Redaktionen

Boendeappen är ett första steg i den digitala resa Bostadsbolaget ska göra under åren som kommer.

Här kan hyresgästerna enkelt göra felanmälan, hitta viktig information och få kontakt med Bostadsbolagets personal.

– Att erbjuda hyresgästerna en boendeapp är ett led i vår utveckling av fler digitala tjänster som på olika sätt ska förbättra kundupplevelsen för dem som bor hos oss, säger Linda Kindvall, digital projektledare på Bostadsbolaget, som varit med och tagit fram appen.

Underlättar vardagen
Appen ska göra vardagen lite enklare för både Bostadsbolagets hyresgäster och medarbetare. För hyresgästerna innebär det att de att snabbt kan lösa sina ärenden som har med boendet att göra, var de än befinner sig.

– En annan stor fördel för både oss och hyresgästerna är att vi snabbt kan skicka ut information om akuta åtgärder, exempelvis vattenavstängningar eller om hissen står still, menar Linda Kindvall.

Många använder den
Hittills har responsen från hyresgästerna varit positiv. Appen har lanserats områdesvis under 2023 och fram till och med dags dato har 8 262 felanmälningar gjorts via den, vilket visar att appen verkligen används.

– Just nu har cirka 50 procent av hyresgästerna laddat ner appen och vi fortsätter med vår marknadsföring för att öka antalet användare ännu mer, säger Linda.
Även personalen uppskattar det nya verktyget.

– Framför allt underlättar den kommunikationen med hyresgästen vid felanmälan. Genom chattfunktionen kan våra fastighetsvärdar ställa följdfrågor och exempelvis be hyresgästen fotografera det som är trasigt. Följden blir snabbare åtgärd av problemet hos hyresgästen.

Fortsatt utveckling
Appen är under ständig utveckling och kommer få fler funktioner på sikt. Under nästa år ska den integreras med ett nytt ärendehanteringssystem som just nu är under framtagning.

– I framtiden ska hyresgästerna kunna utföra fler tjänster här, som att betala sin hyra till exempel, säger Linda.
Den enda oro som vissa hyresgäster uttryckt är att appens framväxt skulle kunna innebära att andra kontaktvägar stängs.

– Men så är det förstås inte. Appen är ett tillägg, en extra service till dem som föredrar att kontakta oss digitalt från sin telefon. Vi kommer även fortsättningsvis finnas tillgängliga både på telefon och via det personliga mötet, försäkrar Linda.

Faktaruta:
Boendeappen är framtagen tillsammans med övriga bostadsbolag inom Framtidenkoncernen och ligger på en plattform från Avy-Tmpl.

Bostadsbolagets app för enklare kommunikationHär kan hyresgästerna:
– Felanmäla, följa och kommunicera kring sina ärenden
– Få viktig information och aktuella nyheter från Bostadsbolaget
– Hitta information om boendet, få svar på frågor och ta del av speciella erbjudanden
– Boka tvättstuga och andra gemensamma bokningsbara utrymmen där digital bokning via Aptus finns
– Inloggning sker via Bank-ID

 

Relaterade Artiklar